Macy’s stänger 100 butiker för att satsa på e-handel

Efter ett på det stora hela svagt kvartal har varuhuskedjan Macy’s bestämt sig för att det är på nätet som framtiden finns.

För snart ett år sedan meddelade Macy’s att 35-40 av den amerikanska varuhuskedjans butiker skulle stängas. Nu kommer nya besked om att det är hundra av företagets totalt dryga 670 fullskaliga varuhus som ska bort. Anledningen uppges vara att företaget vill dra ner på sina kostnader och istället satsa på sin växande e-handel, berättar Internet Retailer.

Hoppas kunna flytta kunderna till nätet

Att stänga 100 butiker innebär enligt Macy’s att en miljard dollar av de årliga intäkterna försvinner. Men att ha butikerna öppna även i fortsättningen kostar ännu mer.

Annons

- Det här potentiella tappet i försäljningen är lägre än den beräknade volymen av de hundra butikerna eftersom vi kan behålla en del av försäljningen i andra affärer samt på Macys.com, ska Macy’s ekonomichef Karen Hoguet ha sagt i ett konferenssamtal med pressen.

Beskedet om butiksstängningarna kommer i samband med att Macy’s presenterar sina siffror för årets andra kvartal. För andra kvartalet i rad ska kedjan ha kommit upp i “dubbelsiffrig tillväxt” vad gäller onlineförsäljningen, men för företaget som helhet ser det mindre ljust ut. Försäljningen, som för övrigt nådde upp till drygt 5,8 miljarder dollar under Q2, minskade med 3,9 procent för kvartalet och med 5,7 procent sett till det första halvåret.

Ska hitta balans mellan on- och offline 

Men företaget tappar inte hoppet utan lyfter fram en stark ökning i den mobila försäljningen, satsningar på teknik och fördelarna med att ha ett brett nät av butiker som klara fördelar i kampen om kunderna.

- Vårt företag är fast beslutet att bli morgondagens ledare inom omnikanal. Vi kommer att hitta precis rätt balans mellan butiker och digitalt, säger Karen Hoguet.

Macy's kommer vid ett senare tillfälle att berätta exakt vilka butiker som ska försvinna. Dessa ska stängas med start 2017.

Annons