Mathem plockar upp returer – Mat.se planerar samma tjänst

Mathem ska ta hand om andra e-handlares returer i Stockholmsområdet. Nu ser det ut som att upplägget kommer att expandera.

Mataktörerna på nätet har gjort sig kända för snabba leveranser - och framför allt leveranser som går hem till kundens dörr, något många andra e-handlare funderar på hur de ska genomföra på bästa sätt. Och Mathem, som i dagsläget har 250 bilar i sin flotta, gör nu sitt för att hjälpa e-handelskollegor som vill hitta nya sätt att hantera kundernas returer.

Genom ett samarbete med PostNord ska Mathem nämligen hämta upp e-handelsreturer ute hos kunderna, något Breakit var först med att berätta. Tjänsten ska till en början gälla kunder i Stockholmsområdet.

Annons
Annons

- Ungefär varannan order som görs i e-handeln innehåller en produkt som skickas tillbaka. Det är nog många som tycker det är skönt att slippa gå tillbaka med varorna till utlämningsstället, säger Mathems VD Tomas Kull till Breakit.

Inget vin hos Mat.se

Nu kan Ehandel.se avslöja att Mat.se också planerar att utöka sin service med upphämtning av returer.

- Ja, det är tydligt att vi kommer att göra det, säger Måns Danielsson, VD på Mat.se.

När kan det bli aktuellt?

- Det kan jag tyvärr inte kommentera, men vi jobbar med det.

Under gårdagen kunde Ehandel.se också berätta att Mathem hade lanserat ett samarbete med Winefinder - och på så sätt börjar med vinförsäljning till sina kunder. Inom det området har Mat.se dock inga planer på att inspireras av sin konkurrent.

- I nuläget har vi inte de planerna, säger Måns Danielsson.

LÄS ÄVEN: Så löser e-handlarna returstormen efter julhandeln

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!