Mat.se ökar ekoförsäljningen och kundens miljömedvetenhet

Ekologiska varor ökade med 28 procent.

Mat.se har sedan starten 2012 jobbat på att få sina kunder att handla mer hållbart och ekologiskt. I en tidigare intervju med Måns Danielson som är vd på Mat.se, berättade han för Ehandel.se att deras två huvudfokusområden är att göra det enkelt för kunden att handla "bättre", det vill säga att göra bra val och att spara pengar, samt att bidra till ett mer hållbart samhälle. 

För knappt ett år sedan skrev vi även om att e-mathandlaren skulle börja med att synliggöra klimatdata om hur varje vara påverkar miljön. Efter ett avslutat köp skulle kunden även få ett kvitto med information om hur inköpet har påverkat miljön. Detta infördes med målet om att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp skulle minska med 50 procent.

Annons

LÄS ÄVEN: Full transparens: Mat.se i unikt samarbete kring klimatdata

Nu har Mat.se dessutom tagit fram möjligheten för kunden att ”ekofiera” sin kasse, vilket betyder att att kunden ska få upp ekologiska alternativ för sina produkter i kassan med information om prisskillnad och produktinformation så att kunden ska få möjlighet till fler ekologiska val innan köpet slutförs.

– Vi vill hjälpa kunden att handla mer ekologiskt genom att visa alternativ som kunden kanske har missat. Med detta hoppas vi kunna öka ekoförsäljningen, och därmed bidra till de mervärden som ekologiskt innebär för miljön, säger Ylva Bruzelius, hållbarhetsansvarig på Mat.se.

Nätmatföretaget ökade under 2018 sin försäljning av ekologiska varor med hela 28 procent och den delen står nu för 16,4 procent av den totala försäljningen. Tar man även med andra miljömärkningar, landar den ekologiska försäljningen på 33 procent.

För att jämföra, så landade den totala ekoandelen av livsmedelsförsäljningen i Sverige på drygt 9 procent. 

– Vi ser en fortsatt hög efterfrågan på ekologiskt och arbetar aktivt med kampanjer och kommunikation kring vårt ekologiska utbud till våra kunder. Vi har också en väldigt påläst och engagerad kundgrupp som ständigt efterfrågar ett mer ekologiskt, vegetariskt, veganskt och hållbart utbud, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se, i ett pressmeddelande. 

Annons