Full transparens: Mat.se i unikt samarbete kring klimatdata

Ska minska kundernas klimatpåverkan med 50 procent.

Att köpa mat på nätet har, åtminstone av branschen själv, länge beskrivits som ett miljövänligt sätt att handla hem dagligvaror. Det uppfattas helt enkelt som mer klimatsmart att en bil åker ut med flera personers inköp, än att varje hushåll ska ta bilen till en livsmedelsaffär.

Exakt hur bra för miljön det är att handla mat på nätet är dock oklart, och i vintras kunde vi berätta att Mathem hade fällts av RO för att ha kallat sina leveranser “miljösmarta” - utan att ha tillräckliga belägg för sitt påstående.

Annons

LÄS ÄVEN: Otydligt med "miljösmart" leverans - Mathem fälls av RO

"Våra kunder blir allt mer medvetna"

Nu gör dock den Axfood-ägda konkurrenten Mat.se ett försök att göra sina kunder till riktiga miljöhjältar. Genom att synliggöra klimatdata ska man ge kunderna möjlighet att välja klimatsmarta varor. Målet uppges vara att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.

- Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se, i ett pressmeddelande.

Enligt Mat.se står maten för cirka en fjärdedel av den “totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige”, och nu hoppas förstås företaget på att kunna dra ett välbehövligt strå till stacken.

"Det här är första gången"

Enkelt förklarat kommer kunder som går in på Mat.se att mötas av information om hur varje vara påverkar miljön. Kunderna kommer även att få förslag på klimatsmarta produkter. Datan som ska ligga till grund för klimatinformationen kommer Mat.se att ta fram i samarbete med RISE (Research Institutes of Sweden), som också ska anpassa sin databas efter Mat.se:s sortiment.

- Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef för miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Klimatfacit på kvittot

När kunden betalar kommer hon eller han att få ett kvitto där det framgår hur inköpet har påverkat miljön. På så sätt ska det även bli möjligt för kunderna att se vilka framsteg de gör på miljöområdet. Mat.se har en ambition om att kundernas klimatpåverkan över tid ska bli hälften så stor som den är i dag.

Det är ännu oklart när klimatdatan kommer att finnas på plats på Mat.se, men företaget låter meddela att satsningen är “långsiktig”, och att upplägget ska utvecklas löpande tillsammans med företagets kunder.

Annons

Annons