Matsmart växte med 75 procent – omsatte 277 miljoner

"Fortsätter att attrahera nya kunder".

Nätbutiken Matsmart fortsätter att öka sin tillväxt, skriver Di Digital. Deras onlinebutik köper in överskott från matbutiker, som annars skulle ha slängts, och säljer dem till ett nedsatt pris. För närvarande finns de på den svenska och finska marknaden. 

Enligt ett nytt bokslut omsatte Matsmart cirka 277 miljoner kronor för år 2018, en ökning med ungefär 75 procent. Detta jämfört med deras omsättning för 2017, då de sålde överblivna varor för 159,3 miljoner kronor. 

Annons
Annons

- Vi fortsätter att attrahera väldigt många nya kunder som aldrig använt Matsmart tidigare. Men vi är också duktiga på att få befintliga kunder att återkomma för nya köp, genom att hålla sortimentet uppdaterat och spännande, säger Matsmarts vd Karl Andersson till Di Digital. 

Resultatet för 2018 hamnade på minus 64,5 miljoner kronor, jämfört med minus 45,5 miljoner för bokslutet 2017. Vd Karl Andersson säger till Di Digital att minusresultatet beror på nya investeringar i maskiner till Matsmarts lager i Katrineholm. 

Lämnade den norska marknaden

Som vi tidigare kunnat skriva om valde Matsmart under 2018 att lämna den norska marknaden på grund av höga tullar och bristfällig lönsamhet.

- Vi valde att lämna Norge på grund av de höga straffskatterna på importerade livsmedel. För att vara verksam i Norge måste du i princip ha ett fysiskt lager i landet och sälja inhemska produkter. Det gick helt enkelt inte ihop, säger Karl Andersson till Di Digital. 

LÄS ÄVEN: Matsmart slutar skicka varor till Norge: "Fick inte lönsamhet"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!