Med sociala medier som frontlinje

Klädsajten Chiquelle har en årlig tillväxt på 300 procent och är nu uppe i 133 000 följare på Instagram.

När Instagram nu ligger i startgroparna för att lansera möjligheter att annonsera i det sociala nätverket, kan det konstateras att det troligtvis finns ett stort kundunderlag bland svenska nätbutiker. Många e-handlare ligger nämligen redan långt framme på området sociala medier med utvecklade kommunikationsmetoder och många följare. 

En av de som gått hårt ut och fått goda resultat är klädsajten Chiquelle. Efter knappt tre års verksamhet har onlinebutiken med hjälp av vad VD:n Pouya Boland kallar en “upprorisk strategi för sociala medier” expanderat till nya länder, fått till en årlig tillväxt på 300 procent och vunnit flera priser. I dagsläget har företaget över 133 000 följare på Instagram. Nu berättar Pouya Boland för Ehandel.se om företagets taktik för att ständigt nå en växande skara anhängare på Instagram:

Annons

- Vi ger våra följare en exklusiv chans att se vad som händer backstage under en fotosession och möjligheten att gå backstage på vårt huvudkontor. Vi försöker att interagera med våra anhängare och publicerar gärna deras bilder på när de bär Chiquelles produkter, samtidigt som vi ger dem våra senaste uppdateringar och nyheter, säger han.

"Snabbast växande onlinemodekedjan"

Pouya Boland understryker att företaget ser det som extremt viktigt att finnas på sociala medier eftersom de flesta konsumenter i dag har tillgång till dessa under dagen genom sina mobiltelefoner.

Hur har ni lyckats nå så många följare på så kort tid?

- Vi erbjuder kläder och produkter som inte går att hitta någon annanstans. Så vi skapade en kanal som är intressant för människor. 130 000 anhängare är många, men antalet är inte så förvånande eftersom Chiquelle.com för närvarande är den snabbast växande onlinemodekedjan i Sverige.

Mona Doughforosh är PR- och kundtjänstmanager för Chiquelle. Hon tror att företagets framgångar beror på att Chiquelle var tidigt ute med att använda Instagram som en kanal till sina kunder, jämfört med andra företag.

- Skillnaden är att vi skapar fans av våra kunder. Vi är inte endast en Instagramkanal eller en hemsida där vi marknadsför och säljer unika kläder. Vi är en förebild i det dagliga livet där vi förutom att visa de senaste trenderna även ger inspiration och motivation, säger hon.

Ge kunderna något intressant

Pouya berättar att satsningen på Instagram endast utgör en mindre del av Chiquelles marknadsstrategi och att den varje dag kompletteras med en kundtjänst som också arbetar för att se till att kontakten med kunderna fungerar bra. Trots det är det enligt företagets VD viktigt att arbeta utifrån en strategi och att hela tiden ge de som följer företaget någonting tillbaka.

Vilket råd vill du ge till andra e-handlare som vill använda sig av sociala medier i sin verksamhet?

Annons

- Jag skulle råda dem att vara öppna mot sina följare och att använda sociala medier inte bara för att marknadsföra vad de säljer på sina webbplatser, utan även erbjuda sina kunder något intressant. Det gäller bara att komma på vad den intressanta saken kan vara.

Annons