Microsoft och Kroger härmar Amazon Go

Utmanar e-handeln och utvecklar framtidens butikskoncept.

Amazon Go ska nu utmanas av Microsoft som tillsammans med butikskedjan Kroger har skapat en egen version av e-handelsjättens kassalösa butikskoncept.

I slutet av 2016 meddelade Amazon att de skulle öppna sin första kassalösa butik enligt sitt nya koncept Amazon Go. Sedan dess har nio kassalösa butiker öppnat i Seattle, Chicago och San Francisco. Men under tiden satt inte andra aktörer med händerna i kors.

Annons

LÄS ÄVEN: Amazon kopierar det svenska konceptet obemannad butik

Ska sätta ny standard för innovation

Under de första dagarna på året tillkännagav Kroger, som är en av USA:s största kedjor inom snabbköp och detaljhandel, och Microsoft ett samarbete. Enligt dem ska de omdefiniera kundupplevelsen och utveckla framtidens butikskoncept, rapporterar CNBC. Samtidigt meddelade även Amazon att de nu ska storsatsa på sitt koncept och planerar att öppna 3000 Amazon Go butiker fram till 2021.

- Tillsammans kommer vi att omdefiniera shoppingupplevelsen för miljontals kunder, både Krogers och andra återförsäljares runt om i världen. Men även sätta en ny standard för innovation inom branschen, säger Satya Nadella, vd för Microsoft, i ett uttalande.

Utmanar e-handeln

Kroger och Microsoft vill genom sitt sammarbete även utmana e-handeln och ge sina kunder fler skäl till att besöka fysiska butiker. Till att börja med ska två av Krogers butiker bli pilotbutiker, i Ohio och Washington State, nära varje företags huvudkontor. Målet är att butikerna ska vara utformade på ett sätt som ska underlätta för kunder och anställda att ta sig runt och hitta i butikerna. Systemet ska bidra till att kunderna sparar tid, och butiken sparar pengar, skriver CNN.

Pilotbutikerna ska utrustas med digitala prisskyltar på alla hyllor, där priser uppdateras i realtid. Mellan dessa digitala skyltar kommer butiken sälja reklamutrymme i form av digitala annonser som även ska vara anpassade till varje kund. Bytet till digitala priser kommer även att hjälpa butikspersonalen att snabbt ändra priser på produkter och skapa erbjudanden, vilket Kroger menar kommer öka butikpersonalens produktivitet.

Ska styra kunden i butiken

Tanken är att kunden först ska skapa sin inköpslista i Krogers nya "Scan, Bag, Go" app. När kunden sedan kommer in i butiken kommer appen att visa vägen till den varan på inköpslistan som är närmast kunden. Appen sammankopplas med Microsofts molntjänst och olika sensorer i affären som styr kunderna, när de efter hand avmarkerar varor på sin inköpslista. Molntjänsten och videoanalyssystem används även för att hålla koll på om varorna på hyllorna håller på att ta slut, och larmar personalen när det är dags att fylla på.

När kunden närmar sig gången där varan från inköpslistan ligger, kommer en personlig avatar att dyka upp på skärmen som leder kunden den sista biten till exempelvis rätt pastasort. Då ska kunden skanna produkten med sin telefon, som automatiskt bockar av varan från inköpslistan, och antingen då kunna läsa mer om produkten eller bara gå vidare till nästa vara. När listan är avklarad ska kunden kunna checka ut själv med hjälp av appen.

Kroger planerar att tillsammans med Microsoft sälja den nya tekniken till återförsäljare i USA och hela världen.

Annons

Annons