Mobiltelefonen växer sig allt starkare inom E-handeln

Den mobila handeln i Storbritannien bara växer. Enligt en ny rapport från den brittiska e-handelsorganisationen IMRG, och affärs-och teknikkonsultföretag Capgemini, står smartphones och surfplattor nu för 40 procent av onlineköpen. Samtidigt fortsätter telefonen att plocka andelar.

Enligt den nederländska betaltjänsten Adyen stod mobila betalningar för mer än en fjärdedel av de globala transaktionerna på nätet under det fjärde kvartalet 2014. På vissa håll var de mobila betalningarna ännu större än så.

I Storbritannien stod surfplattor och smartphones för hela 40 procent av onlineköpen under perioden november till januari. En ökning från 37 procent föregående kvartal och upp från 32 procent samma period förra året.

Annons

Surfplattorna har nått en platå

Samtidigt fortsätter de smarta telefonerna att ta en allt större andel av den mobila handeln i landet. För ett år sedan stod surfplattorna för 80 procent av köpen medan smartphones stod för de resterande 20 procenten.

Nu ska smartphones stå för en fjärdedel, 25 procent, och den utvecklingen tror man kommer att fortsätta.

– Smartphones fortsätter att utvecklas med stormsteg medan surfplattor nått vad som kan anses vara en platå, och i stort sett enbart fungerar som en ersättare till hemdatorn. Med nya investeringar, ständigt expanderande skärmar och en alltmer uppkopplad vardag, tror jag inte att det kommer att dröja länge innan smartphones går om surfplattor som den vanligaste mobila shoppingenheten, säger Adgild Hop, Retail Director på Capgemini.

Globalt sett är det redan mobiltelefonen som är den dominerande m-handelsenheten enligt Adyen, och även i Sverige ska mobilen regera. En utveckling som drivs på av att e-handlare och betalleverantörer anpassar sig till den mobila framtiden.

Källa: Press

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!