Modejättens e-handel omsätter nu över 33 miljarder kronor

Ökade online med 27 procent.

Den spanska modekoncernen Inditex, som står bakom globala kedjor som Zara och Massimo Dutti, har lagt ett starkt e-handelsår till handlingarna. Koncernens samlade e-handel ökade under 2018 sin omsättning med 27 procent. Det innebär att Inditex försäljning på nätet nu omsätter 3,2 miljarder euro, vilket motsvarar över 33 miljarder svenska kronor.

I de marknader där Inditex är närvarande i form av både e-handel och fysiska butiker, uppges e-handeln i snitt ha stått för 14 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Öppnar allt större fysiska butiker 

Och strategin att satsa mer på e-handel och omnikanal verkar ha lett till både ökad försäljning och förbättrad lönsamhet. Inditex resultat för det gångna året ligger på "all time high"-nivåer, som bolaget uttrycker det i ett pressmeddelande. Mer exakt innebär det ett EBITDA-resultat på nära 5,5 miljarder euro, vilket är tre procent upp från siffran för 2017.

Samtidigt fortsätter Inditex att satsa stort på fysiska butiker. Under 2018 ökade bolaget sin samlade butiksyta med fem procent, och genomförde nyöppningar på totalt 56 marknader. Dessutom blir butikerna allt större. De butikslokaler som tillkom under Inditex paraply under 2018 hade i snitt en 39 procent större yta än de butiker som företaget öppnade 2012.

LÄS ÄVEN: H&M-rival till nya marknader - med endast e-handel

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!