Modeprofiler till svensk startup i Paris – ska öka med 1700%

Väntas gå från 2,5 till 45 miljoner på ett år.

När det feministiskt inriktade e-handelsmodemärket Aèryne under förra året tog in en investering, var det med målet att expandera i Europa och USA.

LÄS ÄVEN: Feministiskt märke tar in nio miljoner via kvinnonätverk

Annons

Miljonavtal i USA

Nu har bolaget, som är svenkgrundat men har sin bas till i Paris, kommit en bra bit på vägen - åtminstone med den amerikanska marknaden. Märket, som redan säljs hos bland andra Nelly och NA-KD, har nämligen slutit ett avtal med The Park Showroom i USA, som ska ha garanterat Aèryne försäljning för 130 miljoner kronor under de kommande åren.

För att hantera de kommande årens förväntade tillväxt har Aéryne rekryterat Isabelle Kvist, tidigare regional försäljningschef för House of Dagmar, som ny global försäljningschef. Dessutom har företaget rekryterat Liza Landh, som tidigare var inköpschef för Sophie by Sophie, som ny inköpschef. Nu har huvudkontoret i Paris totalt 13 medarbetare.

"Är fortfarande i en expansionsfas"

Aèryne släppte sin första kollektion för två år sedan. I år väntas omsättningen, mycket tack vare det nya USA-avtalet, öka från 2,5 till 45 miljoner kronor.

- Vi tror att vår idé om att vara ett innovativt modeföretag som levererar kollektioner med hög kvalité till en mer tillgänglig prisbild gör oss unika och mer nytänkande än många. Vi är fortfarande i en expansionsfas men känner att det är en otroligt spännande tid och nästa steg blir att erövra både USA och den asiatiska marknaden, säger Siri Vikman, grundare och vd på Aèryne, i ett pressmeddelande.

Annons