När Google säger hoppa – svarar e-handlarna ”hur högt”

Vad har hänt sedan Google rullade ut "Mobilegeddon". Har alla stora e-handlare mobilanpassat sin sajt?

I september förra året analyserade seo-experten Christian Rudolf de 20 största svenska e-handlarna inom Googles sökordsannonsering. Till sin hjälp använde han data ifrån Semrush som följer över 100 miljoner nyckelord i Google.

Nu är det förstås ett nytt år och Christian Rudolf har återigen satt sig ner med data ifrån Semrush. Denna gång för att se vilka av de största e-handlarna som är mest mobilvänliga.

Annons

Resultatet gäller e-handlare som annonserar hos Google, vilket dock många gör, och de bör alltså vara benägna att anpassa sig till sökjättens önskemål om mobilanpassning. Vilket blev aktuellt förra året i och med deras sökmotoruppdatering som kommit att kallas Mobilegeddon. En uppdatering som vi skrev om flera gånger under 2015.

Analysen som Christian gjort tillsammans med Semrush ger ett ganska entydigt svar och något som han kommenterar såhär:

- Det vi ser bevis på är hur inflytelserika Google är. Inför hotet att tappa en stor del av sin söktrafik, bestämde sig många e-handlare för att släppa alla andra teknikprojekt och göra sina webbsidor mobilvänliga. Därmed blev det ingen “stor” uppdatering. När uppdateringen kom, var många redo. Så stor är Googles makt över Internet att de som agerar i Googles ekosystem, omgående omprioriterar vid hot om minskad söktrafik, säger Christian Rudolf.

De stora e-handlarna är i princip alla mycket väl mobilanpassade. Enligt analysen är Boozt, Byggmax, Dustin, Outnorth alla 100 procent mobilanpassade. Sportamore, Zalando, Footway, Elgiganten följer med 99 procent av hemsidorna som är mobilvänliga och resterande ligger nästan alla på nära hundra procent.

La Redoute missade memot

Den enda e-handlaren som står ut i analysen är Laredoute.se som helt missat bollen och får 4 procent, medan Vistaprint.se lämnar en del att önska då bara 49 procent av hemsidan är mobilanpassad.

Majoriteten av de e-handlare som slänger pengar på sökordsannonsering har valt att följa när Google bett dem att mobilanpassa sina hemsidor. Mobilegeddon fick inte så stor inverkan på trafiken enligt vår analys och enligt Christian Rudolf är en anledning Googles monopol och makt. När sökjätten säger hoppa så svarar e-handlarna hur högt.

- Nu vet vi inte om datan är representativ för alla Sveriges e-handlare men de e-handlare som är stora annonsörer, har lyssnat på Google och anpassat sina webbsidor till mobilen, i stor utsträckning, säger Christian Rudolf.

Nu vet vi inte exakt hur det stod till med mobilanpassningen för alla dessa sajter innan uppdateringen men flera av dem vet vi av egen erfarenhet hade inte anpassat sig i början av förra året. Google förutspådde även en stor effekt av sin algoritm, en effekt som till stor del uteblev. Christian Rudolf menar på att Google helt enkelt underskattade effekten av deras kommunikation, något man även erkänt i efterhand.

Annons

Annons