Analys: Nära 90 procent ökad omsättning i fredags

Black Friday är här med kraft. Det kan vi konstatera när vi tittar på helgens siffror.

I fredags var det svårt att hitta nätbutiker som inte körde en kampanj i samband med Black Friday. Vi skrev om flera som kampanjade under dagen där dock Tonerlagret fick symbolisera hur dagen nått nästan alla branscher på nätet.

- Förra veckan kunde vi ana att Black Friday slagit igenom ordentligt bland de svenska e-handlarna. Då letade vi butiker som inte körde något erbjudande vilket var väldigt svårt, åtminstone när vi tittade blande de större e-handlarna. Och det är uppenbart att kampanjerna nått fram till konsumenterna när vi tittar på siffrorna från helgen, säger Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se.

Annons
Annons

Black Friday upp 88 procent


Stark omsättningsökning hela helgen

Jämfört med Black Friday förra året såg vi i fredags en ökning med fantastiska 88 procent. En ökning som spelar väl in i de preliminära siffror som andra aktörer delat med sig av.

Vi har även analyserat hur helgen i sig sett ut och det faktum att många e-handlare har kört "Black Friday" över hela helgen syns i statistiken.

"Black Lördag" plus 36 procent

Igår, söndag, var omsättningen 22 procent högre än samma dag 2014. Lördagens omsättning var dock hela 36 procent högre, jämfört med 2014, och konsumenterna Black Friday-shoppade uppenbarligen över hela veckoslutet.

Fredagarna före och efter


Fredagarnas andel av veckans antal order

Den svarta fredagen levererade över en fjärdedel av hela veckans order. I grafen ovan kan man se fredagarnas utveckling under 2013-2015, där årets Black Friday ännu en gång tar avstamp mot nya höjder.

- Plock och pack hade säkerligen en svettig fredag. Andelen av veckans ordrar ökade även i år under fredagen och nådde ända upp till tjugosex procent, säger Joakim Andersen.

 

Annons
Annons

Statistiken kommer från cirka 250 medlemmar från vår statistiktjänst Analytics. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!