Ny kritik mot varubreven – PostNord byter ut maskiner

Vad ska egentligen räknas som paketets höjd?

När det stod klart att PostNords tjänst Varubrev skulle bli mindre flexibel från och med den 1 maj i år, dröjde det inte länge förrän protesterna började hagla. För e-handlarna blev varubreven, som nu skulle få betydligt mer exakta mått för avsändaren att förhålla sig till, helt enkelt betydligt mindre flexibla att använda. 

38 kronor i straffavgift 

Det stod också klart att många e-handlare saknade ett lämpligt alternativ, vilket bland annat framfördes i form av en namninsamling som så småningom överlämnades till PostNord.

Annons

LÄS ÄVEN: Upprop mot strypta varubrev överlämnat till PostNords vd

Från PostNords sida har beskedet hela tiden varit att förändringen av varubreven var nödvändig för att fler paket ska kunna få plats i mottagarnas brevlådor. Under en övergångsperiod skulle dock de e-handlare som fortsatte att skicka för stora eller otympliga paket som varubrev fortfarande få sina paket levererade. För den servicen tillkommer dock en avgift på 38 kronor som PostNord tar ut i efterhand.

LÄS ÄVEN: De strypta varubreven är här: "Inga problem har uppstått"

12 eller 4 centimeter högt?

Nu har dock en ny tvist dykt upp i följetongen om varubreven. Precis som tidigare får varubreven väga två kilo, men måtten har minskats till längd 34 centimeter, bredd 24 centimeter och höjd 7 centimeter. Enligt uppgifter till Ehandel.se händer det dock att "PostNord debiterar lite godtyckligt" eftersom det verkar ha uppstått förvirring i vilka sidor av paketet som egentligen är att se som längd, bredd respektive höjd.

- De hävdar att varubrevet är 12 cm högt och således ska kosta 38 kronor i straffavgift, medan vi hävdar att paketet är 4 cm högt. Har även haft 19x19x7 där PostNord hävdar att 19 är höjden och vi 7, och så här rullar det på i jämn takt, berättar en e-handlare för Ehandel.se.

E-handlaren i fråga menar att det nära på verkar vara slumpen som avgör hur paketen ska mätas, och han ställer sig frågande till hur han ska hantera kundernas leveransfrågor om det inte finns exakta regler för vad som gäller.

Sämre mätning med äldre maskiner

När Ehandel.se kontaktar PostNord vill företaget inte lämna ut någon information angående hur många som har fått betala in straffavgiften på 38 kronor sedan varubreven gjordes om. Företagets presstjänst medger dock att det händer att det blir fel när paketen ska mätas.

- Det är tråkigt om mätningarna upplevs som godtyckliga. Ibland kan mätningen störas och när måttet inte är helt säkert väljer vi att hellre fria än fälla. Enstaka äldre sorteringsmaskiner kan inte mäta varubreven på samma sätt som de nyare, och det är bland annat därför vi jobbar med att uppgradera och ersätta maskiner på flera platser i landet, skriver Maria Ibsén, presskontakt, i ett mejl till Ehandel.se.

Annons

"Längsta måttet längd och kortaste höjd"

Om man som e-handlare har drabbats av vad man anser vara oskäliga avgifter är det kontakt med PostNords kundservice som gäller, även om det kanske kan upplevas som byråkratiskt.

- Det längsta måttet ska räknas som längden och det kortaste som höjden. Om PostNord och handlaren har mätt på olika sätt måste handlaren förstås höra av sig till kundservice så vi får reda ut det, skriver Maria Ibsén.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!