Ny rapport: Mobilen dominerar e-modehandeln

Matchar vår analys.

Redan 2015 började e-handelsbesök genom mobiltelefon eller surfplatta att öka med upp till 50 procent. Under det senaste året har dock mobiltelefonen tagit över förstaplatsen och leder nu tillväxtloppet oavsett om man tittar på intäkter, order eller besök.

LÄS ÄVEN: Mobilen tar två tredjedelar av alla e-handelsbesök

Annons
Annons

E-handelsföretaget Nosto har idag släppt en ny rapport där de har undersökt nätmodebutikernas intäktskällor, och den visar att modekonsumenterna spenderar mer via mobilen än någon annan enhet.

Nosto har analyserat ny global e-handelsdata från 1,2 miljarder besök i modebutiker online under 2018. Hela 46 procent av modebutikernas intäkter på nätet kommer nu från kunder som handlar via mobiltelefoner, motsvarande siffra för datoranvändare är dock 44 procent. Detta betyder att mobilen har passerat datorn och är både största intäkts- och trafikkälla för webbmodebutiker, men samtidigt är ställningarna fortfarande ganska jämna.

30 procent mindre tid via mobilen

Undersökningen analyserar även hur lång tid kunderna spenderar per session och det visade sig att mobilshopparna i genomsnitt ägnar 164 sekunder per tillfälle och datoranvändarna hela 239 sekunder. Detta resulterar i att e-handelsbutiker har kortare tid och mindre “arbetsyta” till att fånga kundernas uppmärksamhet.

- Om man ser till butikerna i vår undersökning så kommer nästan dubbelt så mycket trafik från mobiltelefoner som från desktop. Eftersom kunder generellt ägnar 30 procent kortare tid på sidor när de surfar via mobilen och spenderar mindre pengar per besök, ligger utmaningen för butikerna i att optimera den mobila köpupplevelsen så att kunder enkelt kan hitta vad de söker och snabbt genomföra sina köp, säger Jim Löfgren, vd på Nosto, i ett pressmeddelande.

Stämmer med våra analyser

Trots att vår analysavdelning ser över flera olika sorters e-handelskategorier och Nostos undersökning endast täcker nätmodebranschen, så stämmer analysrapporterna bra överens med varandra.

- När vi tittar på förra årets totala siffror ser vi att 2018 blev första året då över hälften, 55 procent, av alla order lades via mobiltelefon. Dessutom blev december den första månaden då över hälften av intäkterna kom via mobiltelefon, och troligen kommer 2019 att bli första året då mobilerna kommer att dominera, inte bara i antal besök och antal order, utan även intäkter, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Enligt Jim Löfgren är det viktigt att e-handlare har en snabb och mobilanpassad sida. Nyckeln till att bli riktigt framgångsrik ligger i att personalisera köpupplevelsen baserat på kundens beteende. 

- Inom modebranschen kommer detta öka möjligheten att förbättra både försäljning, höja genomsnittliga ordervärden och förlänga tiden kunden ägnar på sidan, och motivera dem att
komma tillbaka igen och igen, avslutar Löfgren.

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!