Redan 2015 bรถrjade e-handelsbesรถk genom mobiltelefon eller surfplatta att รถka med upp till 50 procent. Under det senaste รฅret har dock mobiltelefonen tagit รถver fรถrstaplatsen och leder nu tillvรคxtloppet oavsett om man tittar pรฅ intรคkter, order eller besรถk.
LรS รVEN:ย Mobilen tar tvรฅ tredjedelar av alla e-handelsbesรถk
E-handelsfรถretaget Nosto har idag slรคppt en ny rapport dรคr de har undersรถkt nรคtmodebutikernas intรคktskรคllor,ย och den visar att modekonsumenterna spenderar mer via mobilen รคn nรฅgon annan enhet.
Nosto har analyserat ny global e-handelsdata frรฅn 1,2 miljarder besรถk i modebutiker online under 2018. Hela 46 procent av modebutikernas intรคkter pรฅ nรคtet kommer nu frรฅn kunder som handlar via mobiltelefoner, motsvarande siffra fรถr datoranvรคndare รคr dock 44 procent. Detta betyder att mobilen har passerat datorn och รคr bรฅde stรถrsta intรคkts- och trafikkรคlla fรถr webbmodebutiker, men samtidigt รคr stรคllningarna fortfarande ganska jรคmna.
30 procentย mindre tidย via mobilen
Undersรถkningen analyserar รคven hur lรฅng tid kunderna spenderar per session och det visade sig att mobilshopparna i genomsnitt รคgnar 164 sekunder per tillfรคlle och datoranvรคndarna hela 239 sekunder. Detta resulterar i att e-handelsbutiker har kortare tid och mindre โarbetsytaโ till att fรฅnga kundernas uppmรคrksamhet.
- Om man ser till butikerna i vรฅr undersรถkning sรฅ kommer nรคstan dubbelt sรฅ mycket trafik frรฅn mobiltelefoner som frรฅn desktop. Eftersom kunder generellt รคgnar 30 procent kortare tid pรฅ sidor nรคr de surfar via mobilen och spenderar mindre pengar per besรถk, ligger utmaningen fรถr butikerna i att optimera den mobila kรถpupplevelsen sรฅ att kunder enkelt kan hitta vad de sรถker och snabbt genomfรถra sina kรถp, sรคger Jim Lรถfgren, vd pรฅ Nosto, i ett pressmeddelande.
Stรคmmer med vรฅra analyser
Trots att vรฅr analysavdelning ser รถverย flera olika sorters e-handelskategorier och Nostos undersรถkning endast tรคcker nรคtmodebranschen, sรฅ stรคmmer analysrapporterna bra รถverens med varandra.
- Nรคr vi tittar pรฅ fรถrra รฅrets totala siffror ser vi att 2018 blev fรถrsta รฅret dรฅ รถver hรคlften, 55 procent, av alla order lades via mobiltelefon. Dessutom blev december den fรถrsta mรฅnaden dรฅ รถver hรคlften av intรคkterna kom via mobiltelefon, och troligen kommer 2019 att bli fรถrsta รฅret dรฅ mobilerna kommer att dominera, inte bara i antal besรถk och antal order, utan รคven intรคkter, sรคger Joakim Andersen, analytiker pรฅ Ehandel.se.
Enligt Jim Lรถfgren รคrย det viktigt attย e-handlare har en snabb och mobilanpassad sida. Nyckeln till att bli riktigt framgรฅngsrik ligger i att personalisera kรถpupplevelsen baserat pรฅ kundensย beteende.ย
- Inom modebranschen kommer detta รถka mรถjligheten att fรถrbรคttra bรฅde fรถrsรคljning, hรถja genomsnittliga ordervรคrden och fรถrlรคnga tiden kunden รคgnar pรฅ sidan, och motivera dem att
komma tillbaka igen och igen, avslutar Lรถfgren.