Nya produktförpackningar anpassade för e-handeln

Måste bli smidiga och miljösmarta från början.

Företagen Procter & Gamble och Unilever är två av flera som har kommit fram till att paket och leveranser kan både vara miljösmarta och smidiga. Företagen skapar nya förpackningar för sina produkter som är speciellt utformade för e-handelsleveranser. Det rapporterar BusinessInsider.

LÄS ÄVEN: E-handelns kamp mot returerna och för miljön

Annons
Annons

Procter & Gambles ena varumärke Tide har utvecklat en kartonglåda till sitt tvättmedel. Lådan har fått namnet Tide Eco-Box och ska rymma lika mycket tvättmedel som den gamla förpackningen, vara miljövänligare och 1,8 kg lättare, än den tidigare  4,4 liters-plastflaskan. För att skicka Eco-Boxen behövs det inte heller någon låda, men endast en adressetikett direkt på förpackningen.

Samtidigt har Unilever-märket Seventh Generation också gått åt samma håll och tagit fram en flaska till sitt tvättmedel som är 2,3 kg lättare och 23 cm kortare än sin tidigare 3 liters-flaska.

E-handeln växer och påverkar miljön

Fler och fler företag börjar tänka i dessa banor eftersom e-handel växer drastiskt och de olika varumärkena vill möta kunden i dess behov och anpassa sina produkter för den bästa e-handelsupplevelsen, vilket inkluderar att transportera produkterna långa avstånd. Därför behöver företagen anstränga sig för att deras produkter både ska vara anpassade för långa men smidiga leveranser och samtidigt påverka miljön så lite som möjligt.

Måste tänka om 

Enligt Business Insider menar många företag att det finns två områden som de ser som viktigast i första skedet. Det första handlar om att sänka fraktkostnader, genom att minimera vikt och storlek till det absolut nödvändigaste. Det andra är att utesluta risken för skadade leveranser med hjälp av nya förpackningar som ska tåla långa leveranser. Då vissa produkter som säljs på nätet är mer ömtåliga än andra och kan drabbas av skador längs leveransvägen till kunden. Samtidigt är skyddande yttre förpackningar ofta dyrare och sämre för miljön, samt likaså om företaget måste skicka en ersättande vara.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!