Odd Molly ökar vinsten när näthandeln agerar draglok

Klädföretagets onlinesatsning har börjat betala av sig och Odd Molly kan visa upp ännu ett starkt kvartal.

Odd Molly följer upp ett starkt första halvår med ett nästan lika lyckat tredje kvartal. Under perioden ökade det svenska klädmärket sin försäljning med 23 procent till 137,6 miljoner kronor, och man gör det med fortsatt lönsamhet.

Rörelseresultatet för det tredje kvartalet ökade med 7 miljoner kronor till 18,8 miljoner jämfört med föregående år vilket innebär en rörelsemarginal på 13,7 procent för kvartalet och 7,4 procent för niomånadersperioden.

Annons
Annons

– Tillväxten drivs framförallt genom vår egen detaljhandelsverksamhet, som stod för 44 procent av försäljningen under de första nio månaderna, med webbshopen som draglok, säger Odd Mollys VD, Anna Attemark.

"Alla kanaler stärker varandra"

I rapporten konstaterar Anna Attemark att bolaget på senare tid satsat allt mer på att finnas där kunden finns. Något som bland annat inneburit att Odd Molly under de senaste åren fokuserat på att bli riktigt bra på webbhandel. Något som nu syns i försäljningen.

– Vår övertygelse är att alla kanaler stärker varandra, och att det ena inte utesluter det andra. Tvärtom. När vi eller en partner öppnar en fysisk Odd Molly-butik återspeglas det även i den digitala handeln. Odd Molly är på riktigt en verksamhet i ständig utveckling med ett koncept som fungerar i olika kanaler, former och samarbeten, säger Anna Attemark.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!