Analys: Ordertoppen nådd men krossades av Black Friday

Nu kan du som e-handlare med största sannolikhet pusta ut lite och jobba ifatt alla julorder, även om svettbanden kan behövas tas på i helgen som kommer.

I början av december gick vårt första analysbrev ut där vi förutspådde årets julhandelstopp på nätet. Dagarna då flest julorder skulle flöda in hos Sveriges nätbutiker var den 13-15 december.

I samma analysbrev konstaterade vi dock att Black Friday hade växt med fenomenala 88 procent jämfört med i fjol. Detta har satt vissa käppar i hjulet för julhandelstoppen, beroende på hur man räknar på julhandeln.

Annons

Genom att kolla på orderingången under december kan vi konstatera att precis som vi förutspått så kom toppen i måndags för december. Orderkurvan ser ut som följer.

Orderingången under julhandeln

Med största sannolikhet kan vi nu pusta ut i lagerlokalerna och fokusera på att hinna i fatt orderstormen i söndags och i början på denna vecka.

Det kommer förstås en till topp nu i helgen med tanke på att de flesta har sista orderdatum den 20 december, och flera även ännu senare. Att helgens kommande orderingång skulle blir störst i december är dock inte speciellt troligt, såvida kunderna inte har väldigt mycket is i magen och hög tilltro till logistikbolagen.

Var gick det snett?

På grund av Black Fridays enorma ökning får vi inte den absoluta toppen i december. En enorm ökning som flera rapporterat om. CDON sade att orderingången var "långt mer än vi hade räknat med" och PostNord meddelade att "verkligheten vida överstigit våra prognoser".

Detta har gjort att toppen som kom under Black Friday faktiskt står sig i december. Köpkalaset under Black Friday var hela 10 procent högre än i måndags, den 14 december.

26 procent högre omsättning

I vårt analysbrev tittade vi förstås på decemberhandeln. Men vi ska vara ärliga och erkänna att Black Friday, som i år fick en enorm uppslutning, fortsätter vara årets e-handelstopp. Den är inte bara 10 procent över decembertoppen, utan i omsättning slår den även denna måndag med hela 26 procent.

Det ska tilläggas att de 250 e-handlare som är medlemmar i Ehandel.se Analytics kan vara något mer upplysta än andra e-handlare och mer benägna att ha kampanjat under den svarta fredagen. Av de större nätbutikerna var det dock svårt att hitta någon som inte körde någon kampanj under dagen och i bred media diskuterades även Black Friday flitigt. I USA spekuleras det även i att Black Friday är på väg att ta toppositionen när det gäller onlinehandel.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!