PostNord: Verkligheten har vida överstigit våra prognoser

Svenskarna shoppade för 2,3 miljarder under Black Friday, vilket lett till mycket höga paketvolymer för PostNord.

Black Friday blev en stor köpfest för svenska handlare och konsumenter, något vi sett flera prov på. Nu har även PostNord tagit fram lite siffror för fredagens kommers och enligt distributören passade var femte svensk på att rea-handla under Black Friday till ett sammanlagt värde av 2,3 miljarder kronor.

Enligt undersökningen handlade var tionde svensk reavaror i fysiska butiker och en något större andel handlade prissänkta varor på nätet. Siffror som stämmer ganska väl överens med de vi sett i USA.

Annons
Annons

– Den gångna helgen har vi sett hur näthandeln tagit sig till ytterligare en ny nivå i Sverige och blivit ännu viktigare för svenska detaljhandelsföretag. Med kraft har både svenska handlare och konsumenter nu tagit till sig fenomenet Black Friday och befäst den helgen som det stora startskottet för julhandeln, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Julhandeln har kickat igång på allvar

Enligt undersökningen skedde 95 procent av alla inköp från svenska handlare, såväl via nätet som i fysiska butiker, och i genomsnitt handlades varor för 1 576 kronor per handlande person. De varor som flest köpte var kläder och hemelektronik.

Att Black Friday nu blivit ett välkänt fenomen i Sverige råder det inga tvivel om och nio av tio svenskar anger att de uppmärksammade att många butiker hade tillfällig rea i fredags.

– Verkligheten har vida överstigit alla de prognoser vi hämtat in från våra kunder vilket gör att det varit en mycket intensiv natt på våra terminaler, säger Arne Andersson.

Allt är dock inte guld och gröna skogar med en enormt stark shoppingdag som Black Friday. PostNord meddelar nu att det finns risk för förseningar i hela landet på grund av de stora volymerna. Fraktbolaget har satt in extra resurser men förseningar är ändå att vänta idag.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!