Paul Fischbein: ”Affären är helt rätt för alla inblandade”

Qliro Groups VD kommenterar försäljningen av Tretti.

Sent i går kväll stod det klart att Qliro Group säljer Tretti till den danska vitvarubutiken WhiteAway för 250 miljoner kronor. Som en del av affären knyter WhiteAway upp sig på att under en viss tid dels använda sig av Qliro Financial Services och dels att sälja sina varor via CDON Marketplace.

Affär med tre delar

Tretti omsatte förra året 754 miljoner, vilket alltså är en betydligt högre summa än köpeskillingen, men med tanke på avtalets utformning är Qliro Groups CD Paul Fischbein mer än nöjd.

Annons

- Vi tycker att det är en bra affär. Det handlar som sagt om tre komponenter - försäljning, Qliro Financial Services och CDON Marketplace - och sammantaget ser vi det som en bra strategisk affär som är helt rätt för alla inblandade. Vi är glada att kunna presentera den i dag, säger han.

Hur länge gäller avtalen ni har slutit?

- Vi har inte gått ut med det exakta antalet år, men det handlar i alla fall om fleråriga avtal.

Flera nyhetssajter har rapporterat om rykten som gör gällande att Qliro Group planerar att sälja fler e-handelsbolag, men det är inget som Paul Fischbein varken vill bekräfta eller dementera i dagsläget. Enligt honom ska pengarna som Qliro Group tjänar på Tretti-affären användas bland annat till satsningar i koncernens e-handelsbolag.

"Qliro en jättestor del"

Men mycket energi kommer också att läggas på Qliro Financial Services, koncernens betalbolag som nyligen avslöjade planer på att lansera den egna e-handelscheckouten Qliro One.

- Den här affären frigör kapital som vi ska använda till fortsatta investeringar i hela verksamheten. Då handlar det om satsningar på alla delar av gruppen, men det är klart att Qliro Financial Services är en jättestor del i den satsningen som vi tror mycket på, säger Paul Fischbein.

Qliro Group har flaggat för att försäljningen av Tretti kan påverka gruppens resultat med minus 105 miljoner under andra kvartalet 2016.

Annons
Annons