PostNord anmäls för Kinaavgift – bryter mot lagen?

Konkurrensverket tittar på ärendet.

En konsument, som uppenbarligen inte gillar konceptet att betala 75 kronor per Kinapaket, har valt att anmäla fraktbolaget PostNord till Konkurrensverket. Detta rapporterar bland annat Svenska Dagbladet.

LÄS ÄVEN: PostNord förberedde okänt avtal - skulle undvika avgiften

Annons
Annons

PostNord sägs utnyttja sin marknadsdominerande ställning för att sätta en alldeles för hög avgift, som anmälaren anser är “direkt oskälig”. Ehandel.se har dock tidigare kunnat berätta om hur PostNords konkurrent Bring tycker att avgiften snarare är generös.

LÄS ÄVEN: Brings VD: Generöst med 75 kronor i Kinaavgift

“Inte tillåtet enligt svensk lag”

Enligt anmälaren så är ett av problemen att mottagaren inte har några alternativ.

- Om mottagaren inte accepterar PostNord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta PostNord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag, skriver anmälaren.

Avgiften sägs vara “rent vinstdrivande” då kostnaden för att registrera paketet hos Tullverket bör vara liten. Konkurrensverket ska nu titta på ärendet, men det verkar inte vara helt säkert att det tas vidare.

- Vi bedömer om det är en fråga för Konkurrensverket att hantera överhuvudtaget, säger Konkurrensverkets pressekreterare.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!