PostNord lovar att ringa vid hemleverans

Bättre hemleveranser utlovas av fraktbolaget.

Vår gamla postjätte PostNord har det inte lätt just nu. Kritik kommer ifrån alla håll och kanter och inte minst e-handlare är missnöjda med tjänsterna som logistikjätten erbjuder.

Utöver diskussioner om huruvida antalet reklamationer är ett tecken på kvalitén eller inte så har klagomål även framförts kring hemleveranserna. PostNords chaufförer sägs inte ringa kunderna för att stämma av vid leverans. Inte ens då ett mobilnummer finns på avin.

Annons

"Tagit till oss av den kritik som framförts"

Detta har tydligen inte varit på grund av lata chaufförer utan det har varit en policy hos företaget och PostNord backar nu efter påtryckningar i media.

- Chaufförer har fram till nu inte heller behövt ringa mottagaren om de haft tillgång till telefonnummer, eftersom detta inte ingår i tjänstevillkoren. Det är denna instruktion vi nu ändrar, meddelar PostNord.

PostNords nya policy är nu att alltid ringa kunden om det behövs och är möjligt. De ska även skärpa uppföljningen av utförda hemleveranser där till exempel chaufförer som felaktigt hävdar att de gjort leveransförsök får en varning. Problemen ska främst gälla paket som kommer ifrån utlandet till Sverige enligt PostNord.

- Marknaden för hemleveranser växer kraftigt och vi kan inte längre nöja oss med att luta oss mot de villkor som fastställts i internationella samarbeten. Vi har tagit till oss av den kritik som framförts och inför omgående nya rutiner och ny uppföljning för att bli tydligare för våra kunder och ytterligare stärka vår paketkvalitet.

Annons