PostNord öppnar nytt TPL för små och medelstora e-handlare

"En totallösning för e-handlare för att förenkla deras vardag".

I samband med att PostNord i förra veckan arrangerade E-handelsforum i Borås, berättade logistikföretaget om två stora förändringar i bolagets tjänster för e-handlare. Bland annat delgavs nyheter om det omdiskuterade Varubrevet, som kommer att kompletteras med en helt ny tjänst.

LÄS ÄVEN: PostNord gör om varubreven igen - lanserar ny tjänst

Annons
Annons

Något som kanske inte uppmärksammades i samma utsträckning var dock PostNord under dagen även lanserade en ny TPL-lösning som riktar sig till små och medelstora e-handlare.

Tar hjälp av delningsekonomi

Tjänsten, som har fått namnet ecNOW, är något av en kombination av traditionell TPL och hjälp till tillväxt. "I ecNOW erbjuder PostNord expertis, verktyg och överblick för kostnadseffektiv kundkommunikation i kombination med en skalbar logistik- och lagerlösning", redogör företaget för satsningen i ett pressmeddelande.

- Kort beskrivet är ecNOW en totallösning för e-handlare för att förenkla deras vardag. Den innehåller verktyg som ger överblick för kostnadseffektiv kundkommunikation tillsammans med en skalbar logistik- och lagerlösning. Allt för att en e-handlare ska kunna uppfylla sina kundlöften. Genom partnerskap och delningsekonomi kan vi erbjuda kostnadseffektiva tjänster och produkter, förklarar Markus Trautmann, kommunikationsrådgivare på PostNord i ett mejl till Ehandel.se.

EcNow riktar sig i första hand till e-handelsbolag som har en omsättning på mellan 10 och 250 miljoner kronor. Även större aktörer är dock välkomna att använda EcNow som avlastningslager i samband med hektiska säsonger. Upplägget skiljer sig något mot PostNords vanliga TPL-lösning som främst sägs vara till för större företag.

Ny tjänst för "för stora" paket

Det första EcNow-lagret har öppnat i Jordbro utanför Stockholm, men planen är att satsningen ska etableras i Nordens storstadsregioner under 2019.

Vad gäller de nya varubreven så är PostNords kommunikationsavdelning fortfarande sparsam med detaljerna. Beskedet är att arbetet med att förändra tjänsten precis har påbörjats, men att det redan nu står klart att det finns ett behov av ett segment där det finns möjlighet till leverans utanför dörren.

- Eftersom vi har satt igång det här arbetet med målet att vi ska ha bra tjänster även för paket som inte går ner i postlådan i början av 2019 har vi beslutat att redan nu sänka avgiften för för stora varubrev. När den förbättrade varubrevstjänsten finns på plats ska det finnas en tjänst i "rätt storlek" för det som i dag är lite för stort, skriver Maria Ibsén, pressansvarig hos PostNord, till Ehandel.se.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!