Premiär för nytt 3D Secure – räcker med fingeravtryck

Slut på besvärliga lösenord.

Konsumenter som vill betala med kort när de e-handlar har fått vänja sig vid att betallösningen ofta kommer med någon form av identifikationskrav. Det har till exempel tidigare förekommit att man måste ladda ner hela säkerhetsprogram till sin dator, och numera är det inte ovanligt att man som kund ombes godkänna sin betalning med Mobilt BankID.

LÄS ÄVEN: Kortbetalningens galna resa genom e-handeln

Annons
Annons

Blir obligatoriskt nästa år

En annan variant är 3D Secure, som innebär att kunden knappar in ett lösenord för att kunna genomföra sitt köp. Nu kommer tjänsten i en ny version, som i branschen kallas 3D Secure 2.0. Med den uppdaterade versionen går det att godkänna kortbetalningar med hjälp av exempelvis ansiktsigenkänning eller fingeravtryck, vilket inte ska ha varit möjligt med 3D Secure tidigare.

I dag meddelar betalföretaget Adyen att de är först ut med en lösning för den nya 3D Secure-varianten, som enligt uppgift blir obligatorisk att använda i Europa i september 2019. Adyens lösning ska enligt egen utsago lämpa sig för "alla företag som bedriver handel på nätet".

"Den första på marknaden i sitt slag"

Adyen lyfter särskilt fram att 3D Secure 2.0 är anpassad för betalningar i mobilen, en enhet som blir allt mer populär att e-handla med.

LÄS ÄVEN: Mobilen tar två tredjedelar av alla e-handelsbesök

- Adyen fortsätter att göra betalningar enklare för handlare. Vår lösning med 3DS 2.0 är den första på marknaden i sitt slag för att skapa en tryggare och smidigare e-handel för både konsumenter och företag. Den bygger på fördelarna från den ursprungliga versionen av 3DS, med maximalt skydd mot bedrägerier med minimal friktion i mobila enheter för bättre konvertering, säger Jussi Lindberg, affärsutvecklingschef för Adyen i norra Europa, i ett pressmeddelande.

Adyen har inriktat sig på att erbjuda betallösningar för många marknader. Bland de svenska kunderna finns företag som Daniel Wellington, Jula och Elgiganten.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!