Proteinbolaget slog 50 miljoner – får tungt branschpris

Blev årets Gasellföretag i Örebro.

Såhär års brukar tidningen Dagens industri åka land och rike runt för att kora de snabbast växande företagen i olika delar av Sverige. Ett antal priser delas ut under resans gång innan den stora finalen hålls i Stockholm i december.

Ett av bolagen som ser ut att ha en god chans då är e-handelsföretaget Proteinbolaget, som i förra veckan tog hem toppvinsten i Örebros regionala deltävling. I samband med prisutdelningen gjorde Dagens industri en intervju med Proteinbolagets grundare Mårten Åkeson och Adam Gillberg, i vilken de berättar om sina första steg som företagare.

Annons

LÄS ÄVEN: Från studentrum till 15 miljoner i omsättning

- Vi var rookies på det här, hade 1 050 kronor i studiebidrag att röra oss med och visste knappt vad en affärsplan eller marknadsanalys var. Men vi hade en magkänsla och att vi hamnade på nätet kändes självklart. Det är vår generation, säger vd Mårten Åkeson till tidningen.

Satsar på att gå utomlands

Proteinbolaget, som grundades i början av 2010-talet och till en början drevs från duons studentrum samt Adam Gillbergs föräldrars källare, omsatte förra året 52 miljoner kronor.

För ungefär två år sedan fick det snabbväxande bolaget in en investering av e-handelsprofilen Patrik Rees investmentbolag E-Bussiness Partner. Nu är siktet inställt på fortsatt tillväxt och - på sikt - expansion utomlands.

LÄS ÄVEN: Patrik Rees går in som investerare i Proteinbolaget

- Det senaste året har vi gjort en stor redesign av vår hemsida och plattform för att kunna skala upp och gå utomlands. Men ska vi addera ett nytt land får det inte vara på hemmamarknadens bekostnad och det kräver att en trygg organisation är på plats först. Nu kan vi snart vara där, säger Mårten Åkeson till Di.

Annons