Qliro Group redo att gå vidare: ”Nyförvärv ingen omöjlighet”

Koncernchefen berättar om framtidsplanerna.

Efter Tretti, Members och Lekmer var det till slut dags för även Gymgrossisten att få en ny ägare. I dag meddelade Qliro Group att Gymgrossisten, tillsammans med de tillhörande butikerna Bodystore och Milebreaker, säljs för 360 miljoner kronor till det norska miljardbolaget Orkla.

LÄS ÄVEN: Miljardbolag köper Gymgrossisten av Qliro

Annons

Det innebär att Qliro Group efter månader av arbete alltså har gjort sig av med alla verksamheter som inte ingår i något av bolagets tre fokusområden; Fashion, CDON Marketplace och Qliro Financial Services. Nu väntar en tid då Qliro Group ska vidareutveckla det företaget ser som sina kärnområden.

- Vi har tre spännande områden där vi har tre starka positioner, och då är det tydligt vad vi ska fokusera på. Genom att sälja bolagen har vi kunnat frigöra resurser som nu kan återinvesteras i verksamheten, säger Qliro Groups vd Marcus Lindqvist till Ehandel.se.

"Har varit en lång process"

Marcus Lindqvist har i tidigare intervjuer sagt att det inte var självklart att sälja bolagen som numera är sålda, utan att det även kunde bli tal om till exempel konsolideringar eller samarbeten. Så blev det alltså inte.

- Det har varit en lång process som kom igång redan i februari, och vi har varit väldigt noggranna i den processen. Vi har utvärderat alla tänkbara möjligheter och haft många spännande diskussioner och möten. Men till slut kom vi fram till att det bästa för Qliro Group är att sälja Gymgrossisten till Orkla.

Att det skulle bli en ny ägare även för Gymgrossisten kom kanske ändå inte som en överraskning för särskilt många. Det många undrar är förstås snarare vad som ska hända nu, när Qliro Group av allt att döma är klar med sin försäljning av e-handelsföretag.

LÄS ÄVEN: Marcus Lindqvist ska få Qliro att växa med marknaden

Mer tid till VD:n

Marcus Lindqvist är noga med att poängtera att under tiden som arbetet med att sälja av e-handelsföretag har pågått, har utvecklingen av de bolag som blir kvar i gruppen fortsatt med hög hastighet. Till exempel har Qliro hunnit med att lansera en checkout och Nelly har fått ett nytt fokus på lönsam tillväxt.

Men vad blir nästa steg nu när ni kan fokusera fullt ut på era tre fokusområden?

Annons

- Jag ser framför mig ett fortsatt arbete med att utveckla de här områdena och exakt hur det kommer att se ut återstår att se. Det är inget nytt som händer i dag om man jämför med i går. Möjligen att jag får lite mer tid som jag kan lägga på vår verksamhet, säger Marcus Lindqvist.

Säger nej till ett fjärde område

Hur de resurser som Qliro Group nu har frigjort kommer att "återinvesteras i verksamheten" är alltså inget som avslöjas, men Marcus Lindqvist utesluter inte att hans koncern kommer att ge sig ut på jakt efter nya bolag. Kravet är dock att eventuella nya bolag måste passa in i de områden Qliro Group vill fokusera på.

- Ja, nyförvärv är absolut ingen omöjlighet. Det kan vara ett sätt för oss att stärka vår position inom till exempel Fashion, som är ett av våra fokusområden. Men vi kommer inte att starta upp ett fjärde verksamhetsområde, det är ju det vi precis har jobbat oss bort ifrån.

Kan du redan nu avslöja något om en kommande affär?

- Nej, det är lite svårt att prata om något innan det har hänt. Men att vi investerar i våra fokusområden kan till exempel också handla om att vi ökar försäljningsaktiviteten eller anställer mer personal, avslutar Marcus Lindqvist.

Annons