Riskkapitalbolag tror på massiv butiksdöd

Verdane Capital, som har ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen, tror att vi kommer att få se en massiv butiksdöd i Sverige de kommande åren.

Listan över e-handelsbolag som Verdane Capital investerat i under de senaste åren börjar bli lång. Babyshop, Designonline, Royal Design, Bythjul.com, Boozt och MatHem är bara några exempel och i början av 2016 köpte riskkapitalbolaget in sig i ytterligare sju e-handelsbolag.

Totalt har Verdane ett 30-tal e-handlare i portföljen, och att nätet kommer att stå för tillväxten i detaljhandeln framöver är något som Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, inte verkar vara det minsta tveksam till.

Annons

– Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också, säger Staffan Mörndal, i en intervju med Di Digital.

Nätjättar vinner över små och stora

Alla är däremot inte lika övertygade om massdöden och Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research, säger till Di Digital att en stor del av e-handelsmarknadens tillväxt just nu drivs av fysiska butikskedjor, alternativt e-handlare som bygger strategiska butiker.

– Allt fler kunder börjar vänja sig vid att en butik ska kunna finnas både på nätet och i fysik form, säger Andreas Svensson på HUI Research.

Men Staffan Mörndal är inte beredd att hålla med.

– Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna.

Annons