Rusning till klockmärke på nätet – har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Som Ehandel.se har berättat om vid ett flertal tillfällen, saknas det knappast aktörer som vill sälja klockor på nätet. Och även om e-handelssuccéer som Daniel Wellington borde utgöra en tuff match för de flesta, så verkar intresset för nyare märken vara fortsatt stort.

LÄS ÄVEN: Daniel Wellington gör 700 miljoner i vinst

Annons
Annons

En som för närvarande är på gång med en större satsning är e-handlaren Boom Watches, som särskilt riktar in sig på personligt anpassade klockor.

"Har satsat på vår egen e-handel"

Företaget gick för en tid sedan ut på crowdfunding-plattformen Funded By Me och bad om en investering. Med 15 dagar kvar har 2,2 miljoner inkommit till bolaget, som uppger att summan är över 200 procent av det uppsatta målet.

- Många klockbolag väljer, utöver egen e-handel, att finnas även i olika fysiska butiker. Vi tror att det är fel väg att gå och har därför satsat på vår egen e-handel och att förfina den. Tack vare att vi lagt fokus där, kan vi erbjuda kunderna en riktigt bra shoppingupplevelse och snabb leverans, säger grundaren och vd:n Niklas Dahlgren i ett pressmeddelande.

År 2017 omsatte Boom Watches 1,9 miljoner kronor, och gjorde samtidigt en förlust på över fem miljoner kronor. Niklas Dahlgren, som tidigare har arbetat med att bygga upp märken som Gant Time och Storm Watches internationellt, är dock övertygad om att strategin med att välja bort återförsäljare kommer att ge resultat.

- E-handeln gör det möjligt för oss att vara flexibla – ett exempel på detta, är att vi lanserar nyheter varje vecka, något som hade varit omöjligt att göra i den traditionella fackhandeln, säger Niklas.

Idé som bygger på återkommande kunder

Utöver e-handelsfokuset har Boom Watches en annan metod för att få återkommande kunder. Bolagets klockor går nämligen att byta ut del för del, så att man kan variera sin klocka efter exempelvis outfit eller tillfälle.

- Hela idén bakom Boom Watches grundar sig i att vi ska ha kunder som ständigt kommer tillbaka till oss. Vi erbjuder ju dem chansen att byta ut olika delar på sina klockor, snarare än att hela tiden köpa helt nya, säger Niklas Dahlgren.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!