Sälj flera produkter samtidigt på Instagram

Testar ny funktion för e-handlare.

Bara dagarna efter att Snapchat börjat med e-handel i sin app så gör konkurrenten Instagram en ny satsning på näthandel i appen. Det handlar dock om en funktion som redan finns hos modernätverket Facebook. Vi har tidigare skrivit om Facebooks Collection-annonser som kan innehålla uppemot 50 produkter.

LÄS ÄVEN: 50 produkter i en annons när Facebook stödjer e-handeln

Annons

Det nya annonsformatet, som lanserades hos Facebook förra året, kommer alltså nu till Instagram, rapporterar bland annat AdAge. Collection-annonser på Instagram är dock just nu i en testfas med pilotföretag som Birchbox och Revolve.

På Instagram verkar formatet först inledas med en lockande video där det under videon sedan presenteras en samling, det vill säga en collection, med relaterade produkter som kan köpas.

LÄS ÄVEN: Köp en mjukiskorv i Snapchats nya e-handel

Precis som i Snapchats e-handel ska de nya Collection-annonserna inte kräva att använderna lämnar appen, i alla fall inte enligt AdAge. Även om användaren inte sägs lämna appen så verkar köpet genomföras via e-handlarens egen kassa. Det handlar alltså snarare om en smidig integration, än om att Instagram skulle hantera transaktionen.

När det nya annonsformatet kommer att rullas ut brett framgår inte.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!