Simris Alg ökar förlusten – backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

E-handelsföretaget Simris Alg har stora ambitioner och har ofta berättat om dessa.

LÄS ÄVEN: Simris Alg lägger ut kursen mot 200 miljoner

Annons
Annons

Men än är det långt kvar tills företaget når målet. Och under 2017 gick rörelseresultatet från -18,7 miljoner till -22,6 miljoner och backade alltså ytterligare. Samtidigt uppgick omsättningen under förra året till 854 000 kronor, vilket är en liten ökning jämfört med föregående år då företaget omsatte 726 000.

"Ett Mecka för trendmedvetna shoppare"

Samtidigt konstaterar företagets grundare och vd Fredrika Gullfot att 2017 innehöll flera viktiga framgångar.

- Vårt viktigaste genombrott under året var lanseringen i USA hos exklusiva butikskedjan Anthropologie. Anthropologie med sina drygt 200 butiker är ett Mecka för trendmedvetna shoppare, och vi är extremt stolta att vara bland de första varumärkena som valdes ut till deras nya Wellness-satsning, med startskott i Palo Altos flagskeppsbutik i januari 2018, skriver hon bland annat i vd-ordet.

LÄS ÄVEN: Simris Alg till USA och återförsäljares e-handel

Även i Sverige har Simris Alg skrivit avtal med flera återförsäljare, bland annat Apoteket AB och Axstores AB, vilket är Åhléns och Axel Johnson-koncernens apotekssatsning. Dock inväntar företaget fortfarande på ett godkännande enligt den nya EU-förordningen om livsmedel, för att europeiska återförsäljare ska kunna börja tillhandahålla produkterna.

- Här ligger vi nu i en prioriterad grupp bland de ärenden som redan granskats, och kommer löpande informera om hur processen framskrider, kommenterar Fredrika Gullfot.

"Kassan räcker till och med juli"

Under 2017 deklarerade Simris Alg även att de siktade på en nyemission för att få in nya delägare.

LÄS ÄVEN: Simris Alg går 10 miljoner back - vill ha in nya deltagare 

Annons
Annons

Denna process uppges nu vara inne i diskussionsfasen, men samtidigt har företaget tagit ett annat stort beslut i väntan på att investerarna ska komma till skott.

- För att undvika tidspress och säkra bolagets drift har vi tagit upp ett lån från AB Box Play med 4 miljoner kronor. Kassan räcker därmed för närvarande till och med juli. 

USA ska bli ny hemmamarknad

Under resten av 2018 ska Simris Alg fortsätta att satsa på USA och planen är att göra landet till företagets "hemmamarknad". Utgångspunkt ska enligt rapporten vara städerna New York, Los Angeles och San Fransisco.

- USA är världens största marknad för omega-3, före Asien och Europa. Enligt National Institutes of Health (NIH) tar 7,8 procent av vuxna i USA regelbundet omega-3-tillskott, eller 18,8 miljoner människor. Om vi antar att en procent av dessa tillhör målgruppen för Simris® Algae Omega-3, dvs 188 000 personer, så skulle det innebära en potentiell marknad värd 124 miljoner USD vid dagens försäljningspris. Det gör att en lyckad lansering i USA är vårt främsta mål för 2018, avslutar Fredrika Gullfot.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!