Smilebutiken dubblade e-handeln – nådde 15 miljoner

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

I november kunde vi berätta om Smilebutiken, som säljer barnkläder i en fysisk butik samt i sin e-handel. På ett unikt sätt hade företaget attraherat sina egna kunder att investera pengar i affärsidén, vilket gjorde att de kunde satsa på en vidareutveckling av nätbutiken.

LÄS ÄVEN: Smilebutiken växer med kunderna som investerare

Annons

Framgångarna ledde till att de bara i augusti förra året drog in 2,9 miljoner kronor. Nu kan företaget berätta att helåret 2017 gick riktigt bra, och då särskilt i e-handeln.

- Intäkterna från e-handeln har ökat från 4,8 miljoner för helåret 2016 till 10,2 miljoner för helåret 2017. Dessutom ökade antalet besökare i nätbutiken från 221 700 till 401 800 under samma period, skriver Smilebutikens ena grundare Andreas Weiss till Ehandel.se.

Även omsättningen för hela företaget har ökat under 2017 och landade på cirka 15 miljoner. Smilebutiken har dock brutet räkenskapsår, som sträcker sig till och med den sista april. Fram tills dess räknar företaget nu med att sälja för mellan 16 och 18 miljoner under hela det innevarande räkenskapsåret.

365 dagars öppet köp räckte inte

En annan sak som har lett till ett positivt resultat är ett beslut som Smilebutiken fattade för cirka ett år sedan. 

- För ganska exakt ett år sedan så diskuterade vi, både internt och externt med våra kunder, frågan om hur långt ett "öppet köp" ska vara för att man som konsument ska känna en verklig trygghet i sitt köp. Vi hade på den tiden 30 dagars helt öppet köp, men efter att ha bollat frågan lite fram och tillbaka kom vi fram till att varken 60, 180 eller 365 dagar var ett tillräckligt bra erbjudande inför framtiden.

Istället landade Smilebutiken i att det enda som dög var att införa “livstids öppet köp” på samtliga produkter, även de som såldes till reapris. Mot uppvisande av kvittot och att plagget är oanvänt kan kunderna nu alltså känna sig trygga med att de alltid kan återlämna sina varor om de inte skulle komma till användning.

"Finns ingen anledning att begränsa kunderna"

Med ett sånt erbjudande kunde man ju tro att många skulle vilja ta tillfället i akt och ångra sina köp, men istället har beslutet resulterat i den raka motsatsen.

- Vi har cirka 20 procent mindre returer än innan, berättar Andreas Weiss.

Annons

Och på Smilebutiken är man förstås nöjda med att man vågade ta steget att införa livstids öppet köp för ett år sedan.

- Det värsta som kan hända är att det efter flera år kommer tillbaka ett plagg eller två som inte kan säljas och som i så fall istället kan skänkas till välgörenhet. Det finns faktiskt inte någon riktig anledning att försöka begränsa kunderna till 30, 60, 180 eller 365 dagars öppet köp, avslutar Andreas Weiss.

Annons