Smilebutiken växer med kunderna som investerare

I augusti sattes nytt försäljningsrekord och e-handeln drog in 2,9 miljoner.

Smilebutiken startades i Åkersberga år 2006. Till en början var det en fysisk butik, som sålde ytterkläder för barn. Bakom affärsidén låg Andreas Weiss och Carina Toss, som på den tiden var sambos. Men sedan dess har mycket hänt. År 2010 började företaget de första trevande försöken med att starta en e-handel.

- Det var en kund som sa att vi måste ha en webbshop eftersom vi hade så bra kläder, så vi startade Smilebutiken.se. Men vi drev den utan resurser och vi förstod inte hur man skulle göra och hade egentligen inte så stort intresse för nätbutiken heller. Vi förstod inte att e-handel var framtiden, minns Andreas Weiss.

Annons

Paret separerade - företaget blev kvar

Åren gick och paret beslutade sig så småningom för att separera. Dock ville de inte lägga ner företaget, så både den fysiska butiken och e-handeln drevs vidare och idag är både Andreas och Carina, samt deras nya partners, inblandade i verksamheten. Fem år efter försöken med den första e-handeln, insåg de dock att projektet behövde en nytändning. Fokuset i verksamheten ändrades då helt och hållet.

- Även den gången var det en kund som hjälpte oss. Vi fick ett tips om Anton Johanssons podcast och lärde oss jättemycket genom den. Så 2015 började vi tänka helt annorlunda. Från att ha fokuserat på den fysiska butiken och sett e-handeln som en bonus, började vi istället att sätta e-handeln i första rummet, berättar Andreas.

Investeringsrunda gav 131 nya delägare

En stor del i Smilebutiken har alltid varit att företaget har en väldigt bra relation med sina kunder och under de senaste tio månaderna har många av kunderna också själva haft chans att bli involverade i projektet.

- I våras lanserade vi vår första investeringsrunda på Fundedbyme, vilket vi också upptäckte efter ett tips från en kund. Vi ville ha in lite större kapital så att vi kunde få snabbare tillväxt och vi fick in 1,3 miljoner och kunde utöka sortimentet.

Rundan innebar också att bolaget fick totalt 131 nya delägare och med tanke på det stora intresset för bolaget, har Smilebutiken nu valt att genomföra ännu en runda.

- Vi genomför en runda till just nu! Den pågår i 45 dagar och har redan pågått i fyra veckor, så det är två veckor kvar.

Hjälpsamma kunder investerar igen

Miniminivån är den här gången satt till 220 000 kronor, men företaget hoppas på att kunna få ihop uppemot en miljon. Det målet är de på god väg att nå och i dagsläget är minimimålet finansierat med 218 procent, mer än dubbelt så mycket som 220 000 kronor.

- Många kunder upplever det som jättepositivt att bli aktieägare. Och vi trodde inte att vi kunde få så mycket hjälp, men några veckor efter att vi hade avslutat den förra rundan så började de nya delägarna komma in i butiken och presentera sig och erbjuda oss hjälp inom allt möjligt. Någon kunde sociala medier, en annan jobbade med affärsutveckling och så vidare. Det är verkligen roligt med allt engagemang, säger Andreas Weiss.

Annons

LÄS ÄVEN: Han ber kunderna om kapital - har fått över 130 bud

Vill nå 100 miljoner inom några år

För att belöna dem som investerar i företaget erbjuder butiken dem en procentuell rabatt på allt de handlar, både i den fysiska butiken och i nätbutiken.

Och handlar är det också många som gör, både delägare och andra. I augusti månad satte nämligen Smilebutiken nytt försäljningsrekord. Då drog företaget nämligen in 2,9 miljoner kronor bara i e-handeln, som numera står för 75 procent av försäljningen.

Nu siktar de på att nå 20 miljoner i år och 35 miljoner under 2018/2019. Inom några år vill de omsätta 100 miljoner.

Eget varumärke gör overaller för stora barn

Lite hjälp har de också av sitt eget varumärke, Slaskis. Med de egna produkterna upplever Smilebutiken nämligen att de når en målgrupp som många andra inte tänker på.

- Vi tröttnade på att våra leverantörer inte gick med på att producera fodrade galonkläder i större storlekar än i storlek 140. Många barn, med exempelvis olika diagnoser eller speciella behov, vill ha sådana overaller även längre upp i åldrarna. Tidigare har ingen tillverkar sådana kläder, så därför grundade vi Slaskis. Och ingen annan leverantör vågar ha sådana vinterkläder kvar i lager under våren, så det gynnar oss naturligtvis - särskilt i e-handeln.

Även om 95 procent av försäljningen fortfarande utgörs av produkter från olika återförsäljare, så är målet nu att kunna bredda den egna kollektionen med hjälp av pengarna från den nya rundan.

- I den fysiska butiken kan ju kunderna bokstavligen snurra på sortimentet, men i e-handeln är vi mer beroende av att ha en sortimentsbredd. Slaskis står än så länge för en liten del av försäljningen, men målet är att vi ska bredda kollektionen nu och göra den ännu större. Så vi räknar med att använda en del av pengarna från andra rundan till det, säger Andreas Weiss.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!