Snapchat lanserar egen checkout

Vill bli mer attraktiv för influencers.

När den sociala fotoalbum-kanalen Instagram lanserades 2010 var det nog inte många som trodde att den senare skulle bli en förlängning av e-handeln. Idag används Instagram av både privatpersoner och företag till att antingen inspirera, marknadsföra eller sälja via kanalen. 

Det var så sent som i slutet av mars som Instagram lanserade sin egen checkout som möjliggör för kunden att köpa en produkt direkt via Instagrams egna e-handelskassa.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Instagram lanserar egen checkout

Men redan i början av 2018 var den socialamedie-kanalen igång med sitt e-handelsfokus. Då implementerade Instagram ett verktyg, en knapp, som kunde placeras i både bilder och videor. Knappen tog den som klickade på den direkt till e-handeln som hade varan i fråga. 

LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Nu har konkurrenten Snapchat lanserat en egen version av shoppingfunktionen. Men det är inte heller första gången. 

Under 2018 kom Snapchat ut med en funktion vid namnet "Store" som var företagets första försök till en e-handel i appen som lät användaren handla direkt i Snap-kanalen. Då sålde Snapchat bland annat mjukisdjur i form av Snapchats välkända dansande varmkorv och företagets spöklogotyp. 

LÄS ÄVEN: Köp en mjukiskorv i Snapchats nya e-handel

Snapchats senaste köpfunktion är en utveckling av den tidigare e-handelsimplementeringen i appen. Funktionen är dock i en betatest-fas och testas endast på fem influencers; Kylie Jenner, Kim Kardashian West, Shay Mitchell, Spencer Pratt och Bhad Bhabi. Det rapporter Digiday.

Följarna till dessa influencers kan nu, med den nya swipe-up-funktionen, komma åt en "shop"-knapp som leder till influencerns butik på Snapchat. Företaget har nu byggt in en checkout, med hjälp av e-handelsplattformen Shopify, så att kunden kan handla direkt i appen utan att lämna Snapchat.

Annons
Annons

Shoppingfunktionen ska göra Snapchat till en mer attraktiv plattform för influencers, och driva större engagemang till Snapchats sociala nätverk. De första fem personerna som har fått tillgång till e-handelsfunktionen säljer för tillfället smink, handväskor, smycken och kläder. Men än så länge är det endast användare i USA som kan shoppa i beta-versionen. 

Snapchat har redan gått ut med att de ska utöka antalet officiella influencers som testar den nya funktionen under de närmaste veckorna, och om allt går enligt plan ska den expandera ännu mer redan i år.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!