Sot of Sweden har sålt mer än förväntat

Nu siktar de utanför Sveriges gränser.

I höstas gick fem sotare ihop och startade ett heminredningsvarumärke inspirerat av sotaryrket. Varumärket fick namnet Sot of Sweden, och i oktober lanserade företaget sin e-handel.

LÄS ÄVEN: Sotarna ger sig ut på nätet med egen e-handel

Annons
Annons

– Varenda person som hör talas om Sot reagerar först med ett “Va?!” kort följt av ett “Men vad coolt!”. Det är förstås precis den responsen vi hoppats på, men också ungefär det vi såg framför oss när vi drog igång projektet, säger Jeanette Öberg, Head Designer på Sot, i ett pressmeddelande.

Nyligen firade Sot of Sweden sitt första verksamma halvår. Enligt Jenny Bjelk, som är vd på företaget, har det gått bättre än förväntat. 

– Vi är jättenöjda med starten och har sålt för mer än vi budgeterat. Redan under våren har vi uppnått lönsamhet. Detta hade vi inte räknat med förrän tidigast sista kvartalet 2019, säger Jenny Bjelk till Ehandel.se.

Nu siktar Sot of Sweden på att de ska nå kunder utanför Sverige.

– Vi har satt som mål att vi inom ett år ska ha kunder runtom i hela Norden, säger Jenny Bjelk.

Vad är anledningen till att ni har lyckats så bra?

– Vi har enbart egendesignade produkter som bara finns hos oss, och det ger varumärket en exklusiv känsla. Vi har också fått riktigt bra respons från dag ett och det har givit oss mycket energi, svarar Jenny.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!