Sportamore missade miljarden men ökade med 25 procent

75 procent fler nykunder.

Idag meddelade Sportamore i sitt bokslut för 2018 att deras omsättning har växt med nära 25 procent under året och landar på 947 miljoner kronor, jämfört med 758 miljoner under 2017. 

- Vårt starka kundfokus fortsätter och kundanskaffningen har på årsbasis accelererat med 75 procent jämfört med fjolåret. Den aktiva kundbasen uppgår nu till 975 000 aktiva kunder och 55 000 av dessa har adderats under senaste kvartalet, säger Johan Ryding, vd på Sportamore, i ett pressmeddelande. 

Annons
Annons

Starkt kundfokus verkar vara e-handlarens hemliga vapen, då marknadsföringskostnaderna har minskat trots att nykundssiffran ökat med 75 procent. 

- Kostnaden för marknadsföring som andel av försäljning har samtidigt minskat med 1,8 procentenheter i perioden och uppgår till 10,1 procent. Andelen kunder som återkom inom 90 dagar från föregående transaktion under perioden var, trots starkt ökande nykundstillströmning, över 40 procent, säger Johan Ryding.

Vågar växa utanför Norden

I tisdags berättade vi att e-handlaren har bestämt sig för att växa utanför Norden. Frankrike blir den första marknaden som ska lanseras, och beräknas till andra halvåret av 2019. Sportamore menar att expansionen är nästa steg efter flera starka kvartal i rad på sina nordiska marknader. 

LÄS ÄVEN: Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

110 miljoner över tre år

Nyligen utsågs Sportamore till ett av fyra företag som har den mest innovativa och effektiva logistiklösningen i Sverige. Detta tack vare sina satsningar på infrastruktur som har genomförts under de senaste åren. Bland annat har aktören investerat i robotsystemet AutoStore, vilket har möjliggjort att ta bolaget till nya länder. Idag framkommer det att företaget beräknar att totalinvesteringen i automation kommer att uppgå till cirka 110 miljoner över tre år, 2017 till 2019.  

LÄS ÄVEN: Sportamore till final i prestigefull logistiktävling

"Under utveckling men omsätter ändå"

Sportamore jobbar på en ny affärsmodell, som trots att den fortfarande är i utvecklingsfas, har redan börjat omsätta och har, enligt företaget redan har börjat bidra till tillväxt. 

- Vi har fortsatt utveckla vår nya affärsmodell där leverantörer ges möjlighet att sälja direkt till konsument via vårt kundgränssnitt. Modellen som bara är några månader gammal är fortfarande under utveckling men omsätter trots det redan idag, med endast två leverantörer anslutna, varuvärden uppgående till sjusiffrigt belopp på månadsbasis, säger Johan Ryding.

Annons
Annons

Framåt siktar Sportamore på att "växa snabbare än marknaden".

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!