Tidigare har vi kunnat berätta om hur den kalla - och på sina håll regniga - sommaren som gick, ledde till att försäljningen av sexleksaker sköt i höjden.
Kallaste sommaren på 155 år
I förra veckan meddelade SMHI att årets sommar inte bara var ovanligt dålig - utan till och med den kallaste sommaren på 155 år. Nu visar det sig att det inte bara är sexleksakerna som blivit populära i sommarkylan - även städprodukterna har ökat rejält.
“Fler har valt att lägga tid på dammsugning”
Det erfar i alla fall Dammtussen.se, vars försäljning av dammsugarpåsar och städgrejer ökade med hela 45 procent under sommaren som gick, jämfört med förra årets soliga sommarmånader.
- Även om vi löpande utvecklar vår butik och jobbar för att få fler kunder, så är det uppenbart att vädret har haft ett finger med i spelet och gjort att fler valt att lägga tid på dammsugning och städning i sommar, säger Mia Pettersson som driver Dammtussen.se, i ett pressmeddelande.
I normala fall så brukar företagets försäljning av dammsugarpåsar och andra städprodukter sjunka just under sommarperioden, när många prioriterar att vara ute i solen framför att vara hemma och städa. Men i år fick företaget istället för nedgång alltså bevittna en kraftig uppgång.
70 000 kunder på 10 år
Framgångarna sammafaller med att Dammtussen.se i oktober firar att de avklarat sitt första decennium som e-handel. Sedan starten 2007 ska företaget ha levererat dammsugartillbehör till mer än 70 000 kunder.
Dammtussen.se ägs av Spjut E-commerce Group AB, som även driver flera nätbutiker för ortopediska hjälpmedel, varav en är Ortopediska.se.