Stor butikskedja är mycket skeptisk till click & collect

Sportkedjan XXL anser att det på grund av kostnaden är bättre att skicka varor från ett centrallager än att låta kunderna beställa direkt från en butik.

När e-handel och fysiska butiker ska komplettera varandra innebär det hos många företag bland annat att de fysiska butikerna får utgöra utlämningsställen för varor som beställts på nätet, så kallad Click & Collect. Men även om många ser fördelar med att affärerna smälter ihop, är inte alla lika positiva.

Tidigare har bland annat detaljhandelsjättarna Tesco och John Lewis infört restriktioner på Click & Collect genom att ta betalt för att hämta ut i butik, och nu går sportkedjan XXL ut med att de är skeptiska till konceptet eftersom det faktiskt kostar en del att låta kunderna hämta i butik, enligt Netthandel.no.

Annons
Annons

- Det är frestande att låta kunderna beställa direkt från butiken. Du kan då erbjuda en väldigt kort leveranstid men det är dyrt. Du måste låta en anställd packa varor som du redan har lagt tid på att lägga på hyllorna. Vi är skeptiska till att göra detta gratis. Det verkar som att många inte riktigt har räknat på vad det kostar och finns det något vi är allergiska mot så är det prisdrivande kostnader, säger Tolle Grøterud, som är affärsutvecklingschef för XXL-kedjan.

Billigare att leverera från centrallager

Han tycker att utlämning i butik egentligen måste ses som två modeller. Antingen får kunderna beställa från ett centralt lager och hämta hela sin beställning när den har skickats till en butik, eller så får kunden beställa sådant som redan finns i butiken, och det är alltså den andra modellen han är skeptisk till. Istället ska XXL satsa på att köra ut direkt från ett centrallager. Något som blir extra smidigt när företagets nya automatiserade centrallager är klart.

Och XXL, Tesco och John Lewis kanske snart får sällskap av fler med samma inställning. Enligt en undersökning som presenteras av Netthandel.no ska bara 16 procent av 410 tillfrågade aktörer ha upplevt att de tjänade några pengar på sin omnikanalsstrategi.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!