Stor förändring hos Google – mobilsajten går före desktop

Skiftet har inletts.

Bakom kulisserna hos sökjätten Google pågår just nu en stor förändring. Eftersom allt fler surfar på nätet med sina mobiler så börjar de stora desktopsidorna bli mindre relevanta. Detta eftersom allt färre ser de “stora” sidorna utan istället ser mobilversionen, eftersom de använder en mobiltelefon för att söka efter information.

Google, vars levebröd är sökmotorn, är givetvis måna om att hänga med i utvecklingen. De ska redan nu ha fler sökningar från mobiltelefoner, än från traditionella datorer. Att då indexera (läsa av) desktopsidan som primär källa för innehållet är förstås dumt, då det inte är det innehållet som presenteras för användaren i majoriteten av fallen.

Annons

Du har inget val

Nu meddelar Google att de efter att ha testat ett mobilt index, alltså där mobilsajten är den primära källan, i ett och ett halvt år ska ha börjat flytta över sajter till denna nya indexeringsmetod. Googles index kommer att bli mobile-first oavsett om du vill det eller inte, så det går inte att välja ifall man vill bli indexerad via sin mobila sajt.

De sajter som först flyttas över till den mobila indexeringen ska vara sajter som följer Googles riktlinjer kring mobilanpassning. Google rekommenderar bland annat en responsiv sida, så att sajten ska ha samma innehåll som desktop-sidan.

Separat mobilsajt ett problem?

De med en separat mobilsajt (ej responsiv) bör hålla ögonen öppna framöver då en överflyttning till den mobila indexeringen betyder att Google inte längre kommer att titta på desktopsidan i många fall. Google arbetar nämligen inte med två olika index utan det finns bara en “lista med sökresultat” och den kommer framöver att utgå helt från den mobila webben.

Rankingen ska dock inte påverkas nämnvärt av denna ändring, meddelar Google.

- Sajter som inte är med i den här inledande vågen behöver inte drabbas av panik. "Mobile first"-indexering handlar om hur vi samlar in innehåll, inte om hur innehållet rankas. Innehåll som samlas in via "mobile first"-indexering har ingen rankningsfördel över mobilt innehåll, som ännu inte har samlats in på detta sätt, eller desktopinnehåll. Dessutom, om du bara har desktopinnehåll så fortsätter du att vara representerad i vårt index, skriver Google.

Även om Google vill tona ner förändringen så handlar det om ett fundamentalt skifte och det är förstås i allas intresse att se till att allt viktigt innehåll på desktop-sajten följer med ner i den vy som presenteras för mobila enheter.

"Skillnader i content måste åtgärdas"

Vi frågade SEO-experten Christian Rudolf, på byrån TopDog, vad han tror om förändringen.

Hur tror du att denna ändring kommer att påverka e-handlare?

Annons

- Svenska e-handlare är generellt långt framme vad det gäller mobilanpassning. Så i Sverige tror jag inte på så mycket påverkan. Det är dock ett bra läge att göra en review, då det ofta finns små fel som kan behöva korrigeras. Kolla till exempel igenom din sajt i Google Search Consol. Ett fel som vi upplever finns oftare än andra är att det är skillnader i content mellan den responsiva versionen och desktop-versionen. Det behöver åtgärdas om det skiljer sig i content, annars kommer det påverka rankingen när mobilversionen blir primär version för Google, säger Christian Rudolf.

Enligt Christian Rudolf ska det dock vara ett ganska enkelt problem att fixa och han tipsar om ett verktyg ifrån Technical SEO, som man kan använda sig av för att kontrollera varje sida.

Ska man vara orolig om man har en separat mobilsajt och inte en responsiv sida, som Google rekommenderar?

- Nej, det skall inte vara ett problem. Möjligen kan Google i framtiden bestämma sig för att en separat mobilsajt är något man inte bör använda sig av. Jag tror dock att ett sådant scenario, om det blir aktuellt, ligger flera år in i framtiden.

"Oroa dig över loadtime"

Värt att notera är att denna ändring är separat ifrån den där Google utvärderar hur mobilvänlig din sida är, något som direkt kan straffa din ranking. Från och med juli 2018 kommer Google även att göra en insats och straffa sidor som tar lång tid att ladda. Och detta med laddningstider är något som Christian Rudolf lyfter som något man borde tänka extra mycket på.

- Det man skall oroa sig över är loadtime. Den faktorn blir bara viktigare och viktigare för varje kvartal som går. Alldeles för få investerar hårt i detta. I princip ingen manager vi pratar med har ett KPI för detta, säger Christian Rudolf.

De sajter som kommer att indexeras mobile-first av Google framöver kommer att meddelas om detta via Googles verktyg Search Console. En sida som man som e-handlare alltså bör hålla koll på efter eventuella notiser eller varningar från Google.

Annons