Stort intresse för självkörande fordon: ”Ett historiskt beslut”

Obemannad e-handelsleverans snart verklighet?

I Norge har matföretaget Kolonial.no redan hunnit med att testa en självkörande butik för att leverera kundernas beställningar, och i Shanghai finns sedan tidigare en obemannad butik på hjul.

LÄS ÄVEN: Leverans från förarlös butik nästa steg för nätmaten

Annons

Och nu kan även vi i Sverige vara på väg mot e-handelsleveranser med förarlösa fordon. Transportstyrelsen har nämligen gett grönt ljus för tester av obemannade bussar.

LÄS ÄVEN: Svenskens obemannade butik får hjul och öppnar i Shanghai

Ett steg mot "framtidens transporter" 

Det handlar om två bussar som ska köra på allmän väg mellan Kista galleria och Victoria Tower i Kista, vilket är en sträcka på 1,5 kilometer. Enligt ett pressmeddelande från Transportstyrelsen gör beslutet “det möjligt att testa framtidens hållbara transporter”.

- Det här är ett historiskt beslut som främjar utvecklingen av ny, innovativ teknik som är viktig för samhällsutvecklingen. Omfattande försöksverksamhet och kunskapsuppbyggnad är nödvändigt för att automatiserad vägtrafik ska kunna utvecklas på ett hållbart och trafiksäkert sätt, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam i ett pressmeddelande.

Bussarna, som har hunnit bli rejält omskrivna i media, kommer att hålla en hastighet på 20 kilometer i timmen och följa en virtuell räls som är inspelad i förväg. 

De aktuella bussarna, som ska kunna ha 12 passagerare vardera, kommer dock inte att vara helt obemannade. Enligt svensk lag måste en person finnas på plats i eller utanför fordonet för att hålla utkik efter eventuella trafikhinder.

Åtta ansökningar på hög

Transportstyrelsen, som för närvarande handlägger åtta andra ansökningar om försök med självkörande fordon, har sedan den 1 juli 2017 rätt att utfärda tillstånd för förarlösa fordon att ta sig fram på allmän väg. I just det här fallet handlar testet om att transportera människor, men framöver kan det lika gärna bli aktuellt med frakt av varor.

- Det är den sökande som ska visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten. Vår roll är att säkerställa att så är fallet, säger Jonas Bjelfvenstam.

Annons

Testet i Kista utförs av bussbolaget Nobina, som sedan tidigare deltar i ett liknande pilotprojekt i Köpenhamn och kommer att pågå i sex månader.

Annons