Svensk e-handlare vann 60 000 euro

"Cirkulära experter".

Det gotländska företaget ImseVimse har funnits i över 30 år, men startade sin e-handel för drygt två år sedan. Företagets sortiment omfattar funktionella och återanvändbara textilprodukter för barn och kvinnor som ska vara bra för miljön. 

LÄS ÄVEN: Hennes e-handel når hela världen - slår nu 19 miljoner

Annons

Nu har ImseVimse vunnit i det EU-finansierade projektet C-voucher som hölls i Spanien i början av februari, just tack vare sitt miljötänk. 

En vinnare från varje land

Tävlingen har för avsikt att stödja små och medelstora företag som jobbar mot cirkulär ekonomi, det vill säga affärsmodeller som strävar efter miljövänliga kretslopp. 

Totalt kom det in 87 ansökningar från företag som ville vara med i tävlingen, varav tolv stycken fick gå vidare. Tävlingens sista del handlade om att pitcha sina cirkulära företagsmodeller inför en jury som sedan utsåg sex vinnare, en vinnare från varje land.

"Gångbara idéer på EU-nivå"

Den svenska vinnaren blev ImseVimse som ska få delta i ett nio månader långt affärsutvecklingsprogram. Där ska företaget jobba på, och förbättra, sin cirkulära företagsmodell tillsammans med designers, branschexperter och mentorer. I vinsten ingår även 60 000 euro som ska möjliggöra för företaget att med hjälp av teknik utveckla cirkulära lösningar och skapa sektorsövergripande värdekedjor.

- Att först få bekräftelse på att våra cirkulära idéer är innovativa och gångbara på EU-nivå och sedan dessutom få hjälp av cirkulära experter med att implementera dem är helt fantastiskt för ett litet bolag som ImseVimse, säger Therese Lindström, vd på ImseVimse, i ett pressmeddelande och tillägger:

- Det innebär konkret att vi kommer att kunna erbjuda nya sätt för kunden att kunna ta del av våra tjänster och produkter genom till exempel leasing och prenumeration. Dessutom syftar idéerna till att vi ska kunna följa våra produkter så vi kan ta ansvar för recycling när garantitiden gått ut och de är uttjänta.

Projektet är ett samarbete mellan Tillväxtverket, branschledare och accelerationsexperter samt omfattar tretton partners från sex olika länder: Polen, Frankrike, Spanien, Danmark, Rumänien och Sverige. 

Annons
Annons