Luftiga paket är en fråga som redan 2014 lyftes i media. Många e-handlare skickar helt enkelt paket som är oerhört mycket större än vad de borde behöva vara. Nu har en undersökning tittat närmare på detta fenomen och konstaterar att det är enorma mängder luft som skickas genom Sverige.
Studien har utförts av Cupole Consulting Group tillsammans med Stora Enso och det är 10 av de största e-handlarna, i antal paket, som deltagit tillsammans med flertalet mindre e-handelsbolag. Det vanliga är att företagen använder olika former av standardlådor vilket studien konstaterar skapar onödiga kostnader i material, fillermaterial, lager och transport.
- Vi ser att det finns klara miljö- och kostnadsvinster att göra på rätt utformade förpackningar. Det här är ett område vi upplever att e-handlare hittills förbisett, säger Mikael Fristedt, marknadschef Packaging Solutions på Stora Enso, i ett pressmeddelande.
100 miljoner liter onödig luft
Enligt studien så kommer svenska e-handlare i år att skicka 100 miljoner liter luft i kundernas e-handelsorder. En siffra som ska motsvara ungefär 1000 tomma långtradare.
- Vi upplever att våra svenska e-handelsklienter överlag är mogna i hur de ska driva trafik, attrahera köplust och säkerställa kundnöjdhet, men ofta hamnar effektiv logistik längre ner på prio-listan av olika anledningar. Det är en mognadsprocess, men vi skulle önska att det gick fortare både från ett miljö- och ekonomiperspektiv, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.
De konstaterar dock att samtidigt som många e-handlare satsar på nya spännande lagerlösningar, för att hantera tillväxten och snabba upp leveranserna, så ser de även ett ökat intresse för att också investera i klimatsmart logistik.
Ett enkelt sätt att minimera luften på, som många e-handlare använder, är att helt enkelt skära ner paketen efter orderns storlek. En lösning som också kan spara pengar om fraktbolaget tar betalt baserat på volym.