Svenska modejätten testar smart spegel med e-handel

Styrs med rösten.

Smarta speglar för att koppla ihop den fysiska världen med den digitala är inget nytt tilltag. Redan 2015 berättade vi om fenomenet där en smart spegel skulle koppla ihop butiken med e-handeln.

LÄS ÄVEN: Smart spegel ska förlänga fysiska butiker ut på nätet

Annons
Annons

En smart spegel är oftast en stor digital skärm som på olika sätt visar upp plaggen som säljs och förhopppingsvis ger något mervärde för kunden i form av större utbud eller funktioner för att virtuellt testa olika klädesplagg, utan att ta dem på sig.

Nu har modejätten H&M hakat på trenden och de lanserade nyligen sin "Voice Interactive Mirror" i företagets flaggskeppsbutik i New York.

Spegeln låter användarna ta en selfie och få den satt på ett magasinomslag, eller så kan spegeln ge moderåd i form av tips på olika plagg. Kopplingen till webben sker via QR-koder som låter dig antingen ladda ner din selfie, som du tagit, eller så tar QR-koden dig till e-handeln där du kan köpa de plagg som du blivit rekommenderad.

"Suddar ut gränsen"

Det nya med spegeln jämfört med andra lösningar är att den är röststyrd. För att ta en selfie eller för att få moderåd så pratar du alltså med spegeln. Huruvida detta är att föredra jämfört med andra lösningar där man ofta trycker på skärmen, för att interagera med till exempel produktutbudet, återstår att se.

H&M Voice Interactive Mirror ska vara framtagen av företaget Visual Art tillsammans med Microsoft och Ombori

- Eftersom spegeln drivs av röst- och ansikts-igenkänning är denna teknik tillsammans med QR-koderna centrala delar av spegelns ekosystem. Det skapar en aktuell upplevelse för kunden och suddar ut gränsen mellan den fysiska butiken och e-handeln, skriver Visual Art i ett pressmeddelande.

Demonstration av den nya smarta spegeln:

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!