Swish vill ha en fjärdedel av den svenska e-handeln

I nästa vecka lanserar Swish sin nya och specialanpassad version som gör det enklare för e-handlare att erbjuda Swish som betalningsalternativ, och man tror sig kunna ta en stor del av e-handelskakan.

Det surras en hel del om Swish för tillfället. Betallösningen spås bli en stor spelare även för e-handlare och det är många nätbutiker som står på kö att koppla upp sig. Som vi rapporterat tidigare har Partykungen agerat pilotkund och Prestaworks har lanserat en modul för Swish, och nu är det snart dags för lansering på bred front.

Måndagen den 18 januari lanserar nämligen Swish sin nya, specialanpassad version för e-handeln, som ska göra det enklare att handla och ta betalt på nätet. En lösning som ger e-handlare möjlighet att ta betalt i både appar och i nätbutiken.

Annons
Annons

– Swish har stor och växande konsumentbas med nära fyra miljoner användare som tycker att det är ett smidigt och enkelt sätt att betala. Därför tror vi att den här lösningen kan innebära ökad försäljning för e-handlarna, säger Carl Molinero, styrelseledamot i GetSwish AB.

Mobilen ett allt vanligare köpverktyg

Efterfrågan bland e-handlare har varit stor och i en intervju med Dagens industri säger Carl Molinero att man mycket väl kan ha 20-30 procent av den inhemska e-handelsmarknaden inom fem år.

Många tillämpar redan tjänsten med egna tekniska lösningar men det nya anpassade och standardiserade gränssnittet kommer att göra det enklare att komma igång med Swish. 

Handlare som vill ansluta till tjänsten tecknar avtal med sin bank och kan därefter integrera det nya gränssnittet, antingen själva eller via en teknisk partner, exempelvis en betalväxel.

– Swish som enkelt betalsätt kommer att bidra i den växande e-handeln, men det är handlarna själva som står för kreativiteten och visar vägen framåt. Allt fler ser mobilen som ett verktyg för att effektivisera köpprocessen och använder den för att skapa bättre shoppingupplevelser för kunderna, säger Carl Molinero.

Hur betalningen går till kan ni se på följande länk när vår chefredaktör handlade knäck häromdagen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!