Tradera höjer också priset den första december

Vi skrev nyligen om hur Fyndiq kommer höja sin selling fee den 1 december, nu gör Tradera också en höjning samma dag.

Prishöjningen som Tradera nu inför, meddelar deras VD Stefan Öberg, kommer främst påverka en liten andel av kunderna.

- Prisförändringarna gäller en minoritet av Traderas kunder. Endast 2 procent av de produkter som säljs på Tradera säljs för över 1000 kronor. Det gör att den absoluta majoriteten av våra kunder inte kommer att beröras av detta, meddelar Stefan Öberg, VD för Tradera Sweden AB.

Annons

Marknadsplatsen Tradera jobbar nu med att lägga en tuff tid bakom sig med minskad omsättning och förluster. En utveckling som kom av att man slutade lyssna på sin kärngrupp av säljare. Detta tog man dock tag i under förra året och nu ska det flyta på igen.

- 2015 har varit ett bra år för Tradera. Vi ser att handeln flyttar alltmer online, och fler upptäcker marknadsplatser som Tradera.

Maxtaket för provisionsavgiften blir från och med den 1 december 120 kr ex. moms per annons, upp från tidigare 80 kronor. Provisionsavgiften hamnar på 5 procent för hemelektronik och relaterade kategorier. För övriga kategorier hamnar den på 8 procent.

Tre nya "butiker" för e-handlare

För e-handlare som säljer hos Tradera, alltså B2C, ett område där man konkurrerar med Fyndiq, kommer det även införas tre nya butiker som företag kan använda sig av.

En "Samlarbutik" för de som säljer begagnade varor, en "XS-butik" för de med under 50 varor och en "Miniprisbutik" för varor med lågt pris under 30 kronor. Alla butiker har olika månadskostnader som man kan se här.

- Vi lanserar tre nya butiksformat som passar för en typ av säljare som vi vill locka mer. Det är de små butikerna, samlarna och alla de som har många billiga prylar att sälja.

Pengarna går till marknadsföring

Stefan Öberg tror att den mest populära butiken kommer bli den för samlarprylar, exempelvis frimärken och hockeykort. Här kan man ha upp till 10 000 annonser, precis som i miniprisbutiken, men utan ett maxpris på 30 kronor. Samlarbutiken och miniprisbutiken kommer även finnas tillgängliga för privatpersoner och inte bara företag.

- De pengar vi drar in på prisjusteringar kommer att återinvesteras i marknadsföring, vilket kommer att dra mer trafik till sajten och det gynnar kunderna.

Annons

Vi frågade Stefan hur stor Fyndiq är som konkurrent. Han menar på att eftersom 85 procent av Traderas försäljning är privatperson till privatperson, C2C, så stångas de inte på marknaden även om det förstås är en konkurrenssituation.

Med de tre nya butikerna för e-handlare vill man dock locka fler företag till Tradera. De nya butikskoncepten hoppas man ska göra att fler typer av säljare kan använda marknadsplatsen. Stefan Öberg ser hur "marknadsplatserna boomar under 2015" och det ska finnas plats för flera aktörer att växa.

Varför PayPal och inte Ebay?

Vi kunde inte hålla oss ifrån att fråga Stefan Öberg varför i allsin dar de blev en del av PayPal efter avknoppningen ifrån Ebay.

- När bolagen delar sig så tappar PayPal en nära partner för utveckling av lösningar för marknadsplatser. Tradera är en perfekt partner i det avseendet - vi kör på egen teknisk platform så vi kan styra själva över utveckling, under eget varumärke, Sverige är i framkant vad gäller mobil användning och vi ligger i EU så det som funkar regulatoriskt här funkar i hela unionen. Man bestämde sig därför för att köpa oss för att hjälpa PayPal utveckla betallösningar för marknadsplatser, säger Stefan Öberg.

Annons