Tullverket till toppmöte i Kina – ska lösa globalt e-handelskaos

"Väldigt svårt att se vilka varor som kommer in i Sverige".

En global standard för att hantera e-handelsförsändelser. Det stod på agendan när omkring 2 000 personer från ett antal tullverk runt om i världen gästade Kina för ett unikt e-handelsmöte.

Mötet arrangerades i februari av tullorganisationen WCO, World Customs Organization, som har 183 medlemsstater världen över.

Annons

- Det var flera syften, men det handlade om att diskutera e-handelns expansion och vad den innebär för tullverken. Vi behöver hitta ett bra sätt att arbeta med de här utan att strypa de flödet av paket som kommer till exempelvis Sverige, berättar Jesper Liedholm, presskontakt på Tullverket, för Ehandel.se.

Försändelser utan information

Enligt Jakob Liedholm har den globala handeln traditionellt sett skett mellan företag, som har skickat sina varor i containrar. För att myndigheterna ska ha koll på vad som kommer in i landet, kommer varje försändelse med en deklaration som visar vad varje container innehåller.

Men med de e-handlade paketen, som förstås har blivit allt vanligare de senaste åren, följer oftast bara en liten etikett med information som inte alltid är speciellt utförlig.

- Den informationen saknas ju helt i postförsändelser. De dyker bara upp, säger Jesper Liedholm, och utvecklar:

- Det gör det väldigt svårt att se vilka varor som kommer in till Sverige, det kan finnas varor som egentligen inte skulle komma in i landet alls.

LÄS ÄVEN: Wish pekas ut som farligast - granskas av myndighet

"Systemet inte riggat för detta"

Tullverket hade gärna sett en elektronisk modell där det framgår vad e-handelspaketet innehåller. På så sätt hade man lättare kunnat undvika att till exempel farlig hemelektronik kommer in i Sverige.

- Det finns väldigt många positiva aspekter med global handel, inte minst för de mindre företag som plötsligt får tillgång till en mycket större marknad. Men det systemet vi har haft har inte varit riggad för den här typen av försändelser.

Annons

Att göra kontroller manuellt är enligt Jesper Liedholm inte något alternativ, eftersom arbetsbördan helt enkelt blir på tok för stor. Även i fallet med containrar, som alltså kommer med utförlig innehållsinformation, görs bara kontroller i de fall det uppfattas som nödvändigt.

"Fungerar bara om alla gör lika"

Utöver att EU ska komma överens om hur moms, och i vissa fall tull, ska hanteras när det gäller privatimporterade paket, återstår det alltså att se hur paketen ska märkas.

Vad kom ni fram till på mötet då?

- Det här första mötet handlade mer om att lyfta frågan och att identifiera och diskutera gemensamma problem. Sen väntas ett beslut först i sommar, säger Jesper Liedholm, och sammanfattar:

- Den internationella handeln fungerar bara om alla gör på ett snarlikt sätt, och inom tullvärlden strävar man efter gemensamma lösningar. Men det är en stor fråga och många länder som ska komma överens.

Annons