Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Ulmart, som är en av Rysslands största e-handelsaktörer, har fått se sin försäljning sakta ner något under den ryska ekonomiska krisen. Trots det omsätter bolaget fortfarande över 1 miljard dollar årligen och nu ska man öka den siffran genom att expandera utomlands.

Enligt Ulmarts VD, Sergey Fedorinov, har man redan långt gångna planer som även inkluderar att företaget ska bli en mellanstation för kinesiska återförsäljare som vill nå ut i Europa. Mycket tack vare sin väl utbyggda logistikverksamhet.

Annons
Annons

Bygger nya gigantiska lagercentraler

Som ett exempel nämner Fedorinov företagets gigantiska distributionscentral i Sankt Petersburg som kan användas som en form av uppsamlingsstation för återförsäljare och tillverkare innan deras varor skickas vidare till kunder över hela Europa.

Utöver centralen i Sankt Petersburg har e-handelsjätten två liknande anläggningar i Ryssland samt ytterligare sex stycken som ska stå färdiga före 2018. Ulmart har även ett 40-tal utlämningsställen som även fungerar som mindre varuhus runt om i landet. En modell som enligt Fedorinov lagt grunden till Ulmarts framgångar.

– Våra kunder kan komma till våra utlämningsställen 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan för att handla eller prata med våra experter. De kan även beställa online och hämta ut varorna eller få det hemskickat. Lite som en mix av Ikea och Amazon, säger Sergey Fedorinov.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!