VidaXL mot 2,5 miljarder – storsatsar i Sverige

Företaget med Sverige som tredje största marknad, berättar om hur det gick till och hur de ska bli ännu större.

Vi har flera gånger kunnat berätta om det holländska möbelundret vidaXL, som är ett e-handelsföretag som tycks ha tagit den europeiska marknaden med storm. För ett år sedan bestämde de sig för att storsatsa på Sverige, efter att ha funnits här sedan 2009. Och sedan dess har det gått snabbt. Tidigare i år passerade de motsvarande 1,6 miljarder kronor i omsättning för hela koncernen, och ett nytt lager kom på plats i hemlandet Nederländerna.

För bara två veckor sedan var det dags för nästa steg: En egen marknadsplats - inklusive droppshippingmöjlighet för e-handlare som ville sälja deras möbler på egen hand.

Annons

Tre faktorer bakom framgångarna

Orsaken till att vidaXL, som idag finns i 29 länder, satsar lite extra på just Sverige är att de svenska konsumenterna gjort den svenska e-handeln till företagets tredje största.

- Jag tror att det beror på flera saker. Dels så är den svenska marknaden ganska mogen inom e-handel, så folk är vana vid att handla på nätet. Men å andra sidan så är konkurrensen betydligt mindre än i exempelvis Tyskland. Dessutom så har vi lyckats få till bra leveransvillkor i Sverige och kombinationen av dessa tre faktorer tror jag är framgångsrik, säger Kijo Oudshoorn, kommersiell chef på vidaXL, när Ehandel.se träffar honom.

"Svenskarna gillar Klarna"

Han tror också att svenskarnas relativt stora vana vid att e-handla också gör att de ställer större krav på snabba leveranser och returmöjligheter som fungerar friktionsfritt. Den som löser dessa bitar har därför kommit en bra bit på vägen, menar han. Och sen finns det förstås en sak till som, när vidaXL väl kom på det, blev en nyckel till svenskarnas möbelhjärtan.

- Vad svenskarna också gillar är Klarna! De gillar att betala i efterskott. Det tog ett tag innan vi kom på det, så i början var Sverige en marknad vi fick kämpa mer med. Men när vi introducerade Klarna så gjorde det hela skillnaden, berättar han.

En annan fördel tror han är att Sverige, precis som Nederländerna, hittills inte har någon fysisk närvaro av de stora amerikanska e-handelsjättarna.

- Ebay och Amazon till exempel, de fokuserar inte på de mindre länderna. De finns i Tyskland och England och sen går de in i Frankrike, Italien och Spanien. Och sen tycker de att "nu har vi gjort Europa".

På vidaXL har man resonerat annorlunda och sett Sverige som en viktig marknad. Därför blev Sverige också ett av de tre första länderna där företaget lanserade sin marknadsplats. De andra två blev Nederländerna och Frankrike.

- Vi trodde att Sverige hade stor potential nä det gällde att etablera marknadsplatsen. Dels så är ni ganska internetfokuserade och många svenska säljare har den teknologi som krävs för att kunna integrera med en marknadsplats. Och dessutom har ni redan flera uppskattade marknadsplatser, som Fyndiq, CDON, Tradera och så vidare. Så det innebär att även säljarna vet vad en marknadsplats är. Det är inte alla länder där de gör det.

Annons

Trots att marknadsplatsen alltså bara varit igång i Sverige en kort tid, så har flera svenska e-handlare redan anslutit sig. Kijo Oudshoorn menar dessutom att flera nya anmält sitt intresse.

Ökar med 50 procent till 250 miljoner euro

Exakt hur mycket företaget omsätter enbart på den svenska marknaden vill de inte dela med sig av, men totalt räknar de med att i år omsätta 250 miljoner euro, alltså närmare 2,5 miljarder svenska kronor. Enligt Kijo Oudshoorn är det en ökning med nästan 50 procent jämfört med 2016.

Men hur lyckas en uppstickare från Nederländerna ta sig in så snabbt på Ikeas hemmaplan?

- Jag är själv förvånad, ni har ju Ikea, vad mer kan man behöva, haha! Men vi har själva valt att lägga ut våra produkter på prisjämförelsesajter och vi använder Google Adwords, så det är så kunderna hittar oss. De söker inte på vidaXL, utan på "jag vill ha ett nytt bord". Då får de upp ett bord från oss och på den vägen är det. Ikea är inte så starka online, så jag tror de förlorar mycket där.

I Nederländerna gör vidaXL en hel del marknadsföring för sig själva. Under sloganen "Inte möjligt? Jodå, med vidaXL", syns de nu på många platser i landet. Och den strategin kan komma att bli verklighet även i Sverige framöver.

- Vi kommer att rikta in oss mer på branding även i andra länder, konstaterar Kijo Oudshoorn.

Kan börja med begagnathandel

En annan tanke finns också: Idén på att eventuellt erbjuda privatpersoner möjligheten att använda vidaXL:s marknadsplats för att sälja begagnade varor.

- I nuläget accepterar vi bara professionella säljare som säljer nya produkter på marknadsplatsen, för vi vill ha "vidaXL-upplevelsen". Men vi växer hela tiden och i framtiden utesluter vi inte att vi kanske kan tillåta våra kunder att sälja sina begagnade vidaXL-produkter på den också. Det är ganska logiskt om man tänker efter; Du köper en barnvagn av oss och när du inte behöver den längre kan du sälja den på våran marknadsplats. Men vi får se hur det utvecklas.

Tror du att Sverige någonsin kommer att kunna bli er största marknad?

- I slutändan tror jag det finns en viss begränsning av antalet människor i Sverige, det bor trots allt betydligt fler i Nederländerna och i Frankrike. Så nej, jag tror inte att Sverige kan bli störst i den betydelsen.

Istället tror han att man måste se till marknadsandelar.

- Då kan vi fortfarande bli väldigt stora i Sverige. Jag tycker det finns ett gäng riktigt bra företag här redan. CDON, exempelvis, som också är en partner till oss. De gör ju jättebra ifrån sig. Så kanske får vårt mål vara att växa tillsammans och bli lika stora som CDON.

Annons