Villbada-Liza lägger ner: ”Är rena vilda västern”

Konkurrensen blev för tuff.

När e-handeln Villbada.se slog igenom i mediebruset i början av 2017, visste succén inga gränser. Badbaljorna för vuxna togs emot med öppna armar och alla ville klicka in på sajten, som inom kort blev berömd för sitt retro-chica utseende.

LÄS ÄVEN: Oväntad e-handelssuccé: Tusentals badbaljor för vuxna

Annons
Annons

Bakom den omtalade nätbutiken stod entreprenören Liza Grevblad, som byggde idén om de färgglada baljorna på sitt eget badintresse. Under de första månaderna sålde Liza Grevblad flera tusen baljor, och framgångarna verkade inte vilja ta slut.

"Blev för populär"

Men det gjorde de, och nu har Liza Grevblad bestämt sig för att sluta som e-handlare.

- Sagan tog slut, får man väl säga. Baljan blev för populär vilket ledde till att fler fick tag i den och började sälja den själva, berättar hon för Ehandel.se.

Enligt Liza Grevblad gick saker och ting snett redan när hon från början letade efter en leverantör i Kina. Innan hon visste ordet av dök baljorna upp hos Alibaba, och lösningen blev att försöka bli ensam återförsäljare på den svenska marknaden.

I takt med att baljornas popularitet steg dök det dock upp andra personer som själva importerade dem till Sverige. Och när Liza själv inte kunde leverera baljor till återförsäljarna i samband med förra årets julhandel, blev steget för de konkurrerande aktörerna till leverantören i Kina plötsligt ännu kortare.

"Har varit grön och naiv"

I dag bedömer Liza Grevblad att badbaljorna tas in i Sverige av en handfull importörer och att de många gånger säljs via bolag som har möjlighet att sälja dem till lägre priser än Villbada, där baljorna har varit den enda produkten i sortimentet.

- Ska jag vara med i det priskriget måste jag sälja fler baljor, och mina armar räcker inte till för det. Så då måste jag anställa och det bestämde jag redan från början att jag inte är intresserad av. Jag ville hålla det i liten skala.

Villbadas grundare ska enligt egen utsago ha blivit varnad från början om att hennes produkt var lätt att kopiera. Att skydda designen var dock inte något alternativ, eftersom det troligen hade lett till att Liza Grevblad hade fått lägga tid och energi på att stämma eventuella copycats.

Annons
Annons

- Så jag tänkte att jag ska leva på detta så länge jag kan och sen avvecklar jag, säger hon, och fortsätter:

- Jag har varit grön och naiv och saknat kunskap om den här marknaden. Har man ingen kunskap om hur det här fungerar så är det rena rama vilda västern.

Går inte ihop med miljötänk

Det finns dock även en annan anledning till varför Villbada-tiden är över för Liza Grevblads del.

- Det har blivit en köphysteri som får mig att undra vart vi egentligen är på väg. Det krockar med mitt miljötänk. Så det är många bitar i det här och det är ett beslut som har vuxit fram, säger hon.

- Men jag är supernöjd. Jag blev ju varnad och tog beslutet redan från början om att inte designskydda mina ritningar så jag kan leva med detta nu, tillägger hon.

Vad ska du göra istället?

- Jag studerar till ekonomiadministratör. Det kan jag arbeta med till pensionen för det håller kroppen för. Sen har jag lagt ut sajten till försäljning, det finns en del trafik till den som man skulle kunna dirigera om till en annan hemsida.

Kan agera influencer

Liza Grevblad kan också tänka sig att agera ansiktet utåt för det företag som i så fall tar försäljningen vidare. Villbada har bland annat 11 000 följare på Facebook - som inte är köpta, understryker hon.

Hur mycket vill du ha för att sälja ditt varumärke?

- Det vet jag inte. Det får vi ta en diskussion om i så fall.

LÄS ÄVEN: Dreambad uppfyllde badfantasternas drömmar

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!