Wish börjar med kundtjänst i WhatsApp – Sverige först ut

"En relativt stor och viktig marknad".

Få har förmodligen missat de senaste årens kärlekssaga mellan marknadsplatsen Wish och de svenska konsumenterna. Tidvis strömmade hundratusentals paket in i Sverige varje dag, och merparten uppgavs vara från bland annat just Wish.

LÄS ÄVEN: Hundratusentals paket från Kina till Arlanda - varje dag

Annons

Nummer 1 av 180

Så småningom infördes olika system för att få ordning på situationen med utebliven moms till svenska staten, varpå det även blev lite dyrare att beställa från marknadsplatsen. Men intresset för att handla verkar fortfarande hålla i sig, inte minst sedan en ny lösning gjorde det möjligt att betala moms direkt till Wish. I ett nytt pressmeddelande uppger även Wish att Sverige är en viktig marknad för företaget.

LÄS ÄVEN: Efter avtalet med PostNord - en halv miljon order från Wish

Därför har Sverige valts ut som det första landet att få testa Wish nya kundtjänstmodell, som går ut på att kunderna kan chatta med företagets personal via WhatsApp. Då ska det sägas att Wish finns i totalt 180 länder.

- Svenskarna har insett att de både kan spara pengar och komma åt produkter som inte finns att köpa – eller som tagit slut i butikerna – här hemma. Det har gjort Sverige till en relativt sett stor och viktig marknad för Wish. Därför är det naturligt att den svenska marknaden prioriteras när vi vidareutvecklar kunderbjudandet, säger Håvard Stjernen, Country Manager Nordics på Wish.

"Ännu enklare och tryggare"

Wish ska vara bland de första i världen att testa kundtjänst via WhatsApp, och det första företaget i Sverige att använda sig av upplägget.

- Genom att erbjuda kundservice via WhatsApp gör vi shoppingen ännu enklare och tryggare. Och framöver kommer en chattfunktion att läggas till. Wish har på kort tid och genom ett oslagbart utbud blivit den populäraste shoppingappen i många länder – en position vi är beslutna att behålla och stärka, säger Håvard Stjernen.

Den som tar kontrakt med Wish personal i WhatsApp kan till en början ta del av orderbekräftelser och kontaktinformation via appen. Framöver ska det också gå att prata direkt med företagets kundservicemedarbetare. När tjänsten väl har implementerats i Sverige, ska övriga Norden stå på tur.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!