Search
Close this search box.
ANNONS

Zalando testar ny Tinderinspirerad app i Sverige

Zalando testar ny Tinderinspirerad app i Sverige
Christoph Lรผtke Schelhowe
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Modejรคttens mobile first-strategi har resulterat i en ny swipe-app som just nu testas exklusivt pรฅ den svenska marknaden.

ANNONS

Fyndiq var fรถrst ut med sin Fyndswipe, en Tinderliknande app som lรคt anvรคndarna swipa till hรถger eller vรคnster beroende pรฅ vad de tyckte om en viss produkt. Appen gjorde succรฉ direktย och blev en av de mest nerladdade i Sverige kort efter att den hade lanserats. Nu fรถljer Zalando efter med โ€œFashionflowโ€, en modeapp som ocksรฅ รคr inspirerad av den populรคra dejtingappen.

- Vi tror inte att allt fรฅr plats i en och samma app. Dรคrfรถr kan man ha olika appar fรถr olika syften. Fashionflow innehรฅller en del gamification. Den har ingen standardkatalog som ibland kan vara lite รถvervรคldigande pรฅ en liten skรคrm, sรคger Christoph Lรผtke Schelhowe, som รคr ansvarig fรถr Zalandos mobilsatsningar pรฅ olika marknader.

Svenskar positiva till att handla i appar

I Fashionflow bรถrjar kunden med att vรคlja ett produktomrรฅde, till exempel skor. Sedan visas ett antal skor dรคr kunden helt enkelt swipar efter tycke och smak. Tanken รคr att appen ska utgรถra ett extra lรคtt och snabbt sรคtt att komma รฅt Zalandos utbud.

En testversion av Zalandos Fashionflow-app ska nu finnas tillgรคnglig i Sverige

Appen testas just nu exklusivtย bland de svenska mobilanvรคndarna eftersom Sverige ses som ett av de mest mobilvรคnliga lรคnderna pรฅ Zalandos 15 marknader. Fรถretaget har ocksรฅ mรคrkt att svenskarna รคr mer positivt instรคllda till att handla i appar รคn mรฅnga andra nationaliteter.

- Vi รคr ett internationellt fรถretag och ser skillnader mellan olika lรคnder. De nordiska lรคnderna ligger lรฅngt framme vad gรคller mobilanvรคndande. Vi vill inte testa allt i Tyskland utan provar gรคrna nya affรคrsmodeller รคven i andra lรคnder, och Sverige รคr ganska รถppet fรถr den hรคr sortens experiment, sรคger Christoph Lรผtke Schelhowe.

60 procent av trafiken frรฅn mobila enheter

Det รคr oklart hur lรฅng tid testperioden kommer att pรฅgรฅ. Men om Fashionflow tas vรคl emot ska den fortsรคtta att existera sida vid sida med Zalandos vanliga app, Zalando Fashion Store, som รคven fortsรคttningsvis ska utgรถra fรถretagets huvudapp. Pรฅ sikt kan Fashionflow ocksรฅ ta steget ut pรฅ fler marknader.

- Fรถr nรคrvarande kommer รถver 60 procent av trafiken till Zalando frรฅn mobila enheter. Och det รคr uppenbarligen en skillnad mellan att handla frรฅn en liten eller en stor skรคrm. Vi nylanserar vรฅr kรถpupplevelse fรถr att anpassa oss till det hรคr dramatiska skiftet. Fรถr oss รคr det hรถgsta prioritet att kunderna ska fรฅ en bra kรถpupplevelse i mobilen.

Hur viktig tror du att mobilen blir i framtiden? Kommer nรฅgon pรฅ sikt att handla via desktop?

- Jag tror att det mesta av interaktionen kommer att ske via mobilen. Men egentligen bryr vi oss inte. Det รคr helt upp till kunden att vรคlja hur han eller hon vill besรถka oss. Vi vill erbjuda en sรถmlรถs upplevelse och vi ser att vรฅra frรคmsta kunder ofta handlar frรฅn olika enheter, sรคger Christoph Lรผtke Schelhowe.

Dela artikeln: